collage bieten

Beet it! Met bietjes?

Ik heb wel eens wat gelezen over bietjes en er wordt me zo hier en daar nog wel eens toegeroepen hoe goed en gezond ze wel niet zijn. Ondertussen kunnen we ze misschien wel rekenen onder de superfoods. Dat maakte mij nieuwsgierig om er eens wat meer over uit te zoeken. Zijn ze echt zo gezond als wordt gezegd? En wat is waar van de effecten die het op je uithoudingsvermogen zou hebben?

Ik werk af en toe wel eens een rode bieten smoothie naar binnen. Nou moet ik bekennen dat ik niet gek ben op de overheersende smaak van de biet, dus ging ik op onderzoek uit waar ik het eigenlijk voor doe.

De voedingswaarde

Ik heb eerst gekeken naar de voedingswaarde van gekookte rode bieten. Wat me opvalt is dat je je in ieder geval niet druk hoeft te maken om de calorieën. Per 100 gram bevatten ze 29 calorieën. Ze bevatten veel suikers, ze behoren zelfs tot de groenten die de meeste suikers bevatten. Daarnaast valt me op dat ze redelijk vezelrijk zijn, namelijk 2,9 gram. Aanbevolen is 30-40 gram vezels per dag. Dit zijn niet zulke bijzondere dingen want de meeste groente zijn erg caloriearm en vezelrijk. Wat wel aanzienlijk is, is de hoeveelheid kalium: 344 mg (11% van de aanbevolen hoeveelheid) en calcium: 22 mg (22% van de adh). Ook bevat het veel foliumzuur en vitamine A en C.

beets

Het mineraal Kalium is bloeddruk verlagend. Uit verschillende onderzoeken blijkt dan ook dat het eten of drinken van bieten (als sapje) bloeddruk verlagend kan werken. Opzich mooi als je last hebt van een te hoge bloeddruk, maar pas hier dus wel mee op als je een normale bloeddruk hebt.

Foliumzuur is vooral belangrijk tijdens te zwangerschap om een open ruggetje te voorkomen en vitamine A en C staan vooral bekend om het verbeteren van de weerstand.

bieten hummus

Verbeteren bieten het uithoudingsvermogen?

De vraag waar ik vooral naar benieuwd was is of bieten iets kunnen betekenen voor je conditie. Sommige sporters schijnen zelfs bietensap te gebruiken als een soort doping! Om deze vraag te beantwoorden las ik dit artikel: to Beet or not to Beet?- That’s the question. Hierin worden verschillende wetenschappelijke studies met elkaar vergeleken die onderzoek hebben gedaan naar het effect van bieten op sportprestaties. En wat blijkt? Er is inderdaad een positief effect op de sportprestaties te zien! Verwacht nu niet dat je als je maar genoeg rode bieten smoothies drinkt gelijk de marathon kan rennen. Ook is het effect niet bij iedereen zichtbaar, blijkbaar slaat het bij sommige mensen wel aan en bij sommigen niet. Dit blijkt ook verband te houden met het uithoudingsvermogen van een persoon. Personen die goed getraind zijn met een goed uithoudingsvermogen hebben er geen baat bij.

bieten smoothie

Misschien vraag je je af hoe het kan dat de biet deze wonderbaarlijke werking heeft. Zijn de voedingsstoffen perfect op elkaar afgestemd? Nee, het komt door het stofje nitraat. Het lichaam zet dit om in stikstofmonoxide. En dit stofje heeft weer tal van positieve eigenschappen die bijdragen aan verbetering van de sportprestaties. Zo verwijd het de bloedvaten, waardoor er meer zuurstof naar spieren toe kan. Ook zorgt het ervoor dat de spier krachtiger kan samentrekken en tot slot zou een verhoogde concentratie stikstofmonoxide er voor zorgen dat de mitochondriën (een soort energiecentrales in je cellen) efficiënter gaan werken. Er wordt dus beter omgegaan met de energie in je spieren.

Zie jij het wel zitten, een bieten sapje voor het sporten? Aangeraden wordt er om het 2-3 uur van te voren te nemen, na die tijd is de stikstofmonoxide concentratie namelijk het hoogst in het bloed.

Mijn mening

Gezien de voedingswaarde van bieten, past een biet dus prima in een gezond voedingspatroon. Dit geldt eigenlijk voor alle groente en het is dus vooral belangrijk om te variëren! Zou ik een bietensapje drinken voordat ik ga sporten? Ja, misschien wel. Maar ik zou net zo goed een spinazie smoothie kunnen nemen, want spinazie bevat nog meer nitraat! Ik vind de hype rondom bieten en sportprestaties dan ook een beetje overrated. Maar ik zou het ook niet afraden. Pas wel op met bieten als je last heb van een lage bloeddruk.

Recept: Power smoothie || Rode biet met kokos, banaan en ananas

c229d44952dd2f6580b176d19349f150

Drinken jullie wel eens bieten sapjes voordat je gaat sporten? Laat het weten bij de reacties. Ik ben ook erg benieuwd of jullie graag meer van dit soort stukjes over bepaalde voedingsmiddelen zouden willen lezen. Laat het me weten!

2 Comments

  • Femke oktober 21, 2014 at 2:42 pm

    Wat interessant om te lezen dit allemaal. Al kan ik één ding alvast verklappen: een bietensmoothie is echt te vies voor woorden. Maar dat was mijn persoonlijk ervaring…

    Reply

Leave a Comment