hardlopen-buiten-in-de-herfst-en-winter-kleding

Buiten hardlopen: nooit meer te warm of koud gekleed

Het is frisjes buiten. Wat trek je aan als je bijvoorbeeld gaat hardlopen in de winter of herfst. Korte mouwen, lange mouwen, een jasje? Het afniften van de kou wil je niet, maar na enkele minuten over verhit raken door je winterse uitrusting wil je ook voorkomen. Wat voor kleding trek je aan in de koudere maanden van het jaar tijdens het sporten of hardlopen buiten? We zetten een aantal tips voor je op een rij, zodat je voortaan de juiste kledingkeuzes maakt.

Tel 10 graden bij de temperatuur op

Een goed uitgangspunt om te bepalen welke kleding geschikt is voor bij de buitentemperatuur is om hier 10 graden bij op te tellen. Dit is de gevoelstemperatuur die je hebt tijdens het sporten. Stel het is 8 graden buiten. Koud dus! Als je hier 10 graden bij optelt, dan is de gevoelstemperatuur 18 graden. Wat trek je aan bij 18 graden? Een dun t-shirt met lange mouwen is dan waarschijnlijk al voldoende. Deze tip kreeg ik zelf ook. Sindsdien maak ik zelden een verkeerde kledingkeuze.

Niet direct van start? Trek een jasje aan

Misschien wil je eerst rustig inlopen of doe je mee aan een bootcamp waardoor je niet direct van start kan met sporten. Het is dan niet verstandig om met korte mouwen je workout of run te starten. Neem een dun jasje mee, die je gemakkelijk kunt uittrekken en om je middel kan binden zodra je het warm krijgt.

Drie lagen systeem

Tijdens de échte gure dagen is het drie lagen systeem ideaal. Dit bestaat uit een basis- een tussen en toplaag. De basislaag heeft als doel om je lichaam droog te houden. Deze laag moet jouw transpiratie snel afvoeren naar de volgende kledinglaag. De middelste laag is er voor om je te isoleren, dus ook wel om je warm te houden. Wel is het belangrijk dat het gemaakt is van materiaal dat de warmte afvoert waardoor je niet te warm wordt. De buitenste laag beschermt je tegen de elementen: wind, regen, sneeuw. Deze laag mag geen vocht opnemen en moet ervoor zorgen dat wind en regen niet van buiten naar binnen kan.

Dit drie lagen systeem werkt heel goed, maar hiervoor moet het écht heel koud zijn. De middelste laag is pas nodig als het winters koud is. En de bovenste laag is alleen maar nodig bij een gure wind en regen. Voor lopers die korte stukjes rennen is het vaak helemaal niet nodig, die zijn al weer thuis voordat ze het koud kunnen krijgen.

Draag sportkleding van het juiste materiaal

Nog belangrijker is om sportkleding te dragen van het juiste materiaal. Katoen neemt wel zweet op, maar voert dit vervolgens niet goed af. Dit vocht wordt door de buitentemperatuur koud en kan zelf bevriezen. Hierdoor raakt je lichaam snel afgekoeld. Kleding van synthetisch materiaal is aan te raden. Deze stof is comfortabel, laat zweet door en blijft droog. Regent het, draag dan een winddicht, waterafstotend en ademend (hardloop)jack.

Denk aan verlichting

Een bijkomend nadeel aan sporten in de winter is dat het sneller donker is. Daarom is het belangrijk om altijd aan je eigen veilig te denken. Zorg voor reflecterend materiaal aan je kleding. Daarnaast zijn er speciale lampjes die je om je arm kunt dragen. Op deze manier ben je goed zichtbaar.

Sporten tijdens de herfst en winter kan dus ook prima buiten als je de juiste kleding aantrekt. Wat trek jij het liefste aan bij koud weer?

Liefs,

Sharona

PS: Volg je ons al op Facebook en Instagram?

 

No Comments

Leave a Comment