koekjes

Eet je echt zo weinig als je denkt?

”Het avondeten wordt pas het eerste wat ik eet vandaag”. ”Ik eet doorgaans maar heel weinig hoor, één tot twee boterhammen overdag en mijn avondeten”. Herken jij jezelf in deze uitspraken? Ik hoor vaak om mij heen dat er mensen zijn die de hele dag héél weinig of zelfs niets eten tot de avondmaaltijd en toch overgewicht of obesitas hebben. Er kunnen redenen zijn waarom je sneller aankomt dan een ander. Lees daarover mee in deze blog. Maar de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je wilt afvallen is: eet ik echt zo weinig als ik denk?

Stel dat je heel de dag niets eet en behoorlijk los gaat bij het avondeten, dan krijg je waarschijnlijk rond de 800-1000 calorieën binnen. Of misschien eet jij toch wat overdag, zoals een bakje yoghurt of twee boterhammen met beleg. Laten we dan zeggen dat de totale calorie-inname zo rond de 1500 calorieën zal zijn. Als dit zich meerdere dagen per week herhaald is het hoogst waarschijnlijk dat iemand met overgewicht van deze calorie-inname zal afvallen. De reden waarom jij niet afvalt zou kunnen zijn dat je toch meer eet dan dat je denkt.

Wat zie je als eten?

Vraag jezelf daarom af: wat zie ik als eten? Bezie ik de hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, avondeten) alleen als ‘eten’? Vaak hebben we niet door hoeveel we tussendoor in ons mond stoppen. Ook tussendoortjes zoals een koek tellen mee als eten. En vergis je niet, een grote koek kan wel eens tegen de 500 calorieën bevatten! Dat is dus al een hele maaltijd op zich. Misschien eet jij geen koeken tussendoor, maar drink je wel eens een glas sap op frisdrank tussendoor? Drink je koffie en doe je hier suiker en melk in? Ook al deze extraatjes tikken aan. Twee glazen sap en je bent alweer rond de 250 calorieën verder.

De boodschap is dus wel duidelijk: ‘kleine’ tussendoortjes die misschien niet als eten aanvoelen, tellen wel snel bij elkaar op. Voordat je het weet ben je zo 500 calorieën verder.

Hoe groot is het verschil tussen doordeweeks en in het weekend?

Een andere vraag die je jezelf kan stellen is: eet ik in het weekend een stuk meer als doordeweeks? Vrijdagavond meegerekend zijn er zo’n drie dagen waarop je de remmen los kunt laten, wat eten en drinken betreft. Een lekker glaasje alcohol (of drie), ’s middags even borrelen met een toastje, ’s avonds een toetje én een stukje taart én een zak chips. Opgewogen tegen de vier dagen doordeweeks waarop je minder heb gegeten, trekt het wel weer recht als je drie dagen meer eet dan dat je nodig hebt. En dat kan nog een goede reden zijn waarom je niet afvalt.

Tip: Houd bij wat je eet in een app

Er zijn verschillende apps waarmee je bij kan houden wat je eet en hoeveel calorieën dit bevat. Mijn persoonlijke favoriet is MyFitnessPal. Hiermee krijg je veel meer inzicht in wat je binnen krijgt. En dat óók dat lepeltje mayonaise of de dressing over je salade meetelt. Super als je er achter wil komen of je echt zo weinig eet als je denkt!

Liefs,

Fabienne

No Comments

Leave a Comment