Ontbijten moeten! 5 tips om gemakkelijker te ontbijten

Gemakkelijker ontbijten: 6 tips

Aaaa nee hé nu al de wekker! Je besluit om één keer op de snooze-knop te drukken. Een half uur later lig je nog steeds in bed en heb je inmiddels meer dan je lief is de snooze-knop ingedrukt. Oeps, dat is weer rennen, vliegen, springen om op tijd op je werk te komen. Ontbijten? Daar heb je geen tijd voor, maar je hebt toch al niet zo’n trek ’s ochtends.

Herkenbaar? Zo zag mijn ochtend er een aantal jaar geleden ongeveer uit. Eigenlijk nam ik nooit de tijd om te ontbijten en daarnaast kon ik ’s ochtends überhaupt geen hap door mijn keel krijgen. Veel mensen slaan het ontbijt over. Jammer, want het is eigenlijk de belangrijkste maaltijd van de dag. Onderzoek wijst uit dat mensen die het ontbijt overslaan over het algemeen meer wegen en over lange tijd gezien ook meer kilo’s aankomen dan mensen die wel ontbijten.

Vandaag geef ik je een aantal tips die je gaan helpen om het ontbijt nooit meer over te slaan. Gemakkelijker ontbijten gaat lukken!

1. Maak je ontbijt de avond van te voren klaar

De grootste reden waarom mensen ’s ochtends niet ontbijten is vanwege tijdgebrek. Als je te laat uit bed komt, dan kies je er toch liever voor om even onder de douche te springen in plaats van te ontbijten. Begrijpelijk! Jij kan er ook niks aandoen dat de ochtenden altijd zo moeizaam verlopen. Je hebt er immers ook niet om gevraagd om een avondmens te zijn. De oplossing: maak je ontbijt gewoon de avond van te voren klaar. ’s Ochtends hoef je alleen even je ontbijt uit de koelkast te graaien. Makkelijker kan niet! Zo kan je bijvoorbeeld een avond van te voren overnight oats maken of ontbijtmuffins van havermout.

Gemakkelijker ontbijten: 6 tips

2. Verruim je idee over hoe het ontbijt eruit moet zien

”Ik krijg die boterham met kaas echt niet weg op de vroege ochtend.” Wie zegt dat je een boterham moet eten als ontbijt? Kies iets wat je lekker vindt, ontbijt hoeft niet perse uit boterhammen te bestaan. Varieer ook regelmatig, zodat ontbijten spannend blijft. Denk aan: havermout (wat je op ontelbare manieren kan bereiden), kwark, yoghurt, fruit, beschuit, crackers, rijstwafels, omelet, groene smoothie en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gemakkelijker ontbijten: 6 tips

3. Zorg dat je genoeg trek hebt voor het ontbijt

Als je de avond ervoor te veel eet, bestaat de kans dat je ’s morgens nog geen trek hebt in een ontbijt. Probeer daarom snacken na het avondeten tot het minimum te beperken. Wil je toch iets snacken? Doe dit dan het liefst niet na 21.00 uur ’s avonds, als je rond 00.00 naar bed gaat.

4. Begin de dag met bewegen

Lekker bewegen of sporten wekt de eetlust op. Hiermee bedoel ik niet dat je een halve marathon moet rennen zodra je ’s ochtends je ogen hebt opent. Maar ga een rondje hardlopen, wandelen, een aantal minuten touwtje springen of wat oefeningen. Natuurlijk moet je er wel tijd voor hebben (of maken), maar het is wel de ideale manier om meer trek te krijgen in het ontbijt.

Gemakkelijker ontbijten: 6 tips

 5. Neem ontbijten op in je ochtendritueel

Waarschijnlijk heb je een vaste routine, lees je de krant of de reclamefolders, kijk je wat televisie, stap je vervolgens onder de douche. Veel van wat we doen heeft te maken met gewoontes .Probeer ontbijten tot een gewoonte te maken op deze manier wordt het gemakkelijker om te ontbijten. Lees meer over hoe je gewoontes kan doorbreken.

6. Gaat het echt niet lukken? Neem een gezonde snack mee!

Misschien heb je de bovenstaande tips allemaal toegepast, maar zijn er alsnog momenten dat je ’s ochtends geen hap door je keer krijgt. Geen reden tot paniek. Zorg dat je altijd een gezonde snack meeneemt, zodat je niet grijpt naar ongezonde dingen zodra je hongergevoel gaat opspelen.

Heb jij ook moeite met ontbijten en wat is je favoriete ontbijtreceptje? Laat het achter in de comments.

Vergeet ons niet te volgen, zodat je op de hoogte blijft van al onze healthy inspiratie!

♥ Facebook
♥ Bloglovin
♥ Instagram

Liefs,

Sharona

6 Comments

  • Jeanne november 30, 2014 at 3:07 pm

    Bedankt voor alle goede en gezonde tips. xxxxx

    Reply
    • Sharona december 5, 2014 at 7:57 am

      Bedankt tante Jeanne!

      Reply
  • Tjitske Anna november 30, 2014 at 8:47 pm

    Goede tips! Zelf heb ik gelukkig nooit moeite met ontbijten, sterker nog: als ik niet ontbijt voel ik me onwijs slapjes!

    Reply
    • Sharona december 5, 2014 at 7:57 am

      Dat is mooi dat je er geen moeite mee hebt! Op het moment heb ik er ook totaal geen moeite meer mee. Sterker nog ik sta op met honger en het eerste wat ik doe is eten hihi! Maar het is denk ik een kwestie van gewenning.

      Reply
  • Anneleen december 1, 2014 at 10:00 am

    Fijne tips! Vroeger kon ik nooit goed ontbijten, ik kreeg geen hap door mijn keel zo vroeg in de ochtend… Nu gaat dat gelukkig beter en eet ik elke ochtend muesli en drink ik thee

    Reply
    • Sharona december 5, 2014 at 7:56 am

      Heel herkenbaar je verhaal. Ik had vroeger precies hetzelfde, maar ik denk dat het ook een kwestie van gewenning is. Nu sta ik ’s ochtends op met een knorrende maag!

      Reply

Leave a Comment