gewoontes

Gewoontes doorbreken

Waarom is het toch zo moeilijk om ons aan ons doel te houden. We willen afvallen, meer sporten, op tijd naar bed en ga zo maar door. Het is niet dat we het niet graag genoeg willen, nee we willen het echt! En toch lukt het steeds maar weer niet. Hoe kan dat toch?!

We schreven al eerder iets over beloftes met jezelf maken en realistische doelen stellen . Als je je doel echt succesvol wil maken, is dat natuurlijk een goed begin. Maar toch zeg je misschien: ”Dit heb ik allemaal gedaan en toch wil het me steeds weer niet lukken!” Dan is er misschien meer voor nodig om het probleem aan te pakken..

37cbe59f531954a6b5c86bb174a85429

Wat zijn gewoontes?

Een gewoonte is gedrag wat diep ingesleten is en het  gebeurd meestal automatisch, zonder dat we het door hebben zitten we alweer te graaien met onze hand in die zak chips. Vaak wordt het uitgelokt door een bepaalde situatie. Je zit bijvoorbeeld ’s avonds tv te kijken en je neemt dan altijd een reep chocolade. Je hebt dit al zo vaak gedaan en voordat je het weet zit je weer met een reep in je hand terwijl je toch echt had afgesproken dit niet meer te doen. Of je wilt stoppen met koekjes nemen bij de koffie of thee. Maar koffie zonder koekje? Dat kan toch niet! Dat is iets wat samen hoort, anders smaakt de koffie gewoon niet meer.

Omdat je deze gewoontes al heel lang in stand hebt gehouden kun je de twee dingen niet meer los van elkaar zien. Bij alleen al het woord tv voel jij de chocolade al op je tong smelten. En als je een kopje koffie ziet hoor je alleen maar koekje, koekje, koekje als een alarmbel in je hoofd afgaan.

Hoe doorbreek je gewoontes?

Een bewezen effectieve methode om gewoontes te doorbreken is om een implementatie intentie te bedenken. Moeilijk woord, laten we het maar gewoon een als-dan plannetje noemen. Je wilt dus stoppen met chocola eten. Bedenk je eerst heel goed waarom je te veel chocolade eet. Hier is meestal altijd wel een reden voor. Zoals in mijn voorbeeld dit dus kan zijn, omdat je altijd chocolade eet als je tv kijkt. Maar het kan ook zijn dat je chocolade eet als je verdrietig bent, als je je verveelt, als je alleen bent, als je uit je werk komt, als het koud is buiten. Er vallen zoveel aanleidingen te noemen, het is belangrijk dat jij nagaat wat bij jou nou de precieze aanleiding is.

b935caaabc897a3323f3f4a7ac633917

 

Daarna probeer je die vervelende gewoonte te vervangen door iets anders. Als ik tv kijk dan neem ik een banaan. Let op! De ‘vervanging’ die je verzint moet wel realistisch en uitvoerbaar zijn. Heb je bijvoorbeeld altijd bananen in huis en vind je die überhaupt wel lekker?

De laatste stap is dat je dit blijft herhalen in je hoofd. Zeg het een paar keer hardop. Ja dit klinkt heel raar, maar het zal je echt helpen. Doe je ogen dicht en probeer voor je te zien hoe jij opstaat van de bank en een banaan pakt terwijl je tv aan het kijken bent.

Wat er nu namelijk gebeurd is dat je hersenen een link maken tussen tv en banaan in plaats van tv en chocolade, wat eerst het geval had. De volgende keer als je tv kijkt wordt het dus veel makkelijker om die verleiding te weerstaan, omdat er al een banaan in je opkomt, voordat je de kans krijgt om weer die chocoladereep te pakken.

banana

Ik zou zeggen, geef het een kans! Wie weet werkt het wel hartstikke goed voor jou. Succes!

No Comments

Leave a Comment