Recept gezond broodje shoarma met zelfgemaakte knoflooksaus

Gezond broodje shoarma met zelfgemaakte knoflooksaus

Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat een broodje shoarma bij de plaatselijke shoarmatent niet zo gezond is? Right? Maar deze versie kun je gerust zonder schuldgevoel eten. Dit broodje shoarma is een stuk gezonder; gemaakt van kip, speltbrood en zelfgemaakte knoflooksaus.

Vroeger haalde ik toch wel regelmatig een broodje döner kebab. Totdat ik een aantal jaar geleden onwijs schrok van de resultaten van een onderzoek van de Consumentenbond. Uit de resultaten bleek dat naast dat deze broodjes niet zo gezond zijn (ja dat wisten we al), ze ook nog eens gevaarlijk kunnen zijn! Meer dan de helft van de gekochte broodjes zat onder de bacteriën en op 5 broodjes werd de zogenaamde ‘poepbacterie’ aangetroffen. Aha vandaar die enorme buikkramp achteraf… JAK! Nou eet smakelijk! Voor mij was het vanaf dat moment: never nooit meer! Een lekker alternatief? Lees dan snel verder voor het gezond voor een gezond broodje shoarma.

Ingrediënten gezond broodje shoarma

* Ingrediënten zijn voor één gezond broodje shoarma.

Voor het broodje:

  • 2 sneetjes speltbrood
  • 100 gram kipfilet
  • Shoarmakruiden
  • Handje rucola sla
  • Tomaat
  • Komkommer

Voor de knoflooksaus:

  • 2 eetlepels yoghurt
  • 1 eetlepel mayonaise
  • Snufje zout
  • Dille
  • Half teentje knoflook

Bereiding gezond broodje shoarma

  • Doe een eetlepel olijfolie in een schaaltje en meng de shoarmakruiden er doorheen.
  • Snij de kipfilet in kleine stukjes en voeg deze toe aan de marinade.
  • Bak de gemarineerde kipfilet
  • Snij intussen de komkommer en tomaten.
  • Kip op het broodje. Kommer, tomaat en sla daarboven op. Als topping wat zelfgemaakte knoflooksaus en genieten maar!

Bereiding zelfgemaakte knoflooksaus

Yoghurt, mayo, zout, knoflook en dille bij elkaar gooien. Roeren maar! En klaar! Vind je de saus nog iets te zuur, dan kun je wat extra mayonaise toevoegen. Te makkelijk toch? Dus helemaal niet nodig om een klant-en-klaar flesje uit de supermarkt te gebruiken.

Een onwijs lekker receptje wat binnen 15 minuten op tafel staat. Wat wil een mens nog meer :)? Eet jij wel is shoarma en hoe maak je het dan? Laat een reactie achter in de comments.

Vergeet ons niet te volgen, zodat je op de hoogte blijft van al onze healthy inspiratie!

♥ Facebook
♥ Bloglovin
♥ Instagram

Liefs,
Sharona

Recept gezond broodje shoarma met zelfgemaakte knoflooksaus

 

7 Comments

  • Kim december 5, 2014 at 9:44 am

    Ik maak mijn pita op gelijkaardige wijze klaar, nog lekkerder is als je de kipfilet de hele nacht laat marineren.

    Reply
    • Sharona december 5, 2014 at 9:49 am

      Ja dat is natuurlijk het ALLERlekkerst :-D! Helaas beslis ik vaak pas een uur van te voren wat we gaan eten hihi en dan moet ik voor de snelle weg kiezen. Maar een nacht marineren is helemaal feest!!

      Reply
  • Anouk december 5, 2014 at 9:51 am

    Wat een creatief recept! Lekker zeg 🙂

    Liefs,
    Anouk

    Reply
    • Sharona december 5, 2014 at 9:52 am

      Dankjewel <3! Eigenlijk super simpel! Maar oooo zo lekker :)!

      Reply
  • Yvonne december 6, 2014 at 6:50 am

    Lekker broodje! Nooit aangedacht om het zelf zo te maken. Ik maak wel altijd zelf knoflooksaus alleen ipv yoghurt, crème frech. Wat is beter?

    Reply
    • Sharona december 6, 2014 at 8:44 am

      Creme fraiche bevat over het algemeen meer caloriën (zo’n 290 per 100 gram) in vergelijking met yoghurt (zo’n 79 per 100 gram). Als je aan de ‘lijn’ bent en je wilt op cal besparen, dan is yoghurt een betere keuze

      Reply
  • MakingYou Smile juli 26, 2015 at 7:03 am

    Excellent blog! Do you have any tips for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own blog ssoon but I’m a little
    lost on everything. Would you suggest starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options
    out there that I’m completely confused .. Any tips?
    Thanks a lot!

    Feel free tto visit my weblog … MakingYou Smile

    Reply

Leave a Comment