running collage

Hardlooptips van mij aan jou

Ik wil mezelf nou niet echt dé expert noemen op hardloopgebied, maar na zo’n twee jaar regelmatig hardlopen, heb ik wel wat ervaring opgedaan. Ik weet ondertussen wat werkt voor mij en waar je op moet letten als je hardloopt. Was jij van plan om die schoenen weer eens uit te kast te halen en een heerlijk rondje te rennen in de buitenlucht, maar kan je eerst wel wat tips gebruiken? Lees dan snel verder..

Elke zondagochtend sleep ik mezelf mijn bed uit, en trek ik m’n hardloopkleding aan en spring op m’n fiets naar het park om een lekker stukje te rennen. Oké, dit klinkt echt of ik er ultiem van geniet om op zondagochtend mijn bed uit te komen en me vervolgens in het zweet te werken, maar ik moet eerlijk toegeven dat er ook dagen zijn dat ik er echt totaal geen zin en geen kracht voor heb. Toch als ik het heb gedaan voel ik me daarna weer helemaal fris en fit om de dag te beginnen. Ik loop dan ook vooral hard, omdat ik het gewoon ontspannend vind om te doen en om fit te blijven natuurlijk! Dit helpt mij om er het meeste plezier in te behouden.

618114c0e88a348918930d1dfc5f0621

Mijn tips aan jou

  • Zoek een vaste dag en het liefst een vast tijdstip uit om hard te lopen. Misschien vind je het fijn ’s ochtends om de dag fris te beginnen of juist ’s avonds om je hoofd leeg te maken na werk/school. Als je het tot een routine maakt, zul je zien dat het veel makkelijker wordt om gewoon te gaan (dit geldt eigenlijk voor alles in het leven)
  • Plan een route in je hoofd of kies een bepaalde afstand die je persé wilt uitlopen. Als je gewoon maar luk raak begint met lopen en je ziet wel waar je strand is de kans groot dat je na 1 km al tegen jezelf zegt: ik kan echt niet meer! Je kunt er ook voor kiezen om een bepaalde tijd in je hoofd te nemen die je wilt lopen zonder te stoppen, dus bijvoorbeeld 10 minuten of als je al wat gevorderd bent 30 minuten. Voor mij werkt een route uitlopen meer motiverend, omdat je dan echt een doel voor ogen hebt waar je heen wilt en je niet mag stoppen voordat je daar bent.

5a5e609f312ef9e44ecc2a8dab3485f9

  • Let op je houding. Als je er als een plumpudding bijloopt, zul je merken dat je jezelf vooruit probeert te slepen. Als je met een rechte rug krachtige, energieke stappen neemt, zal het makkelijker zijn en vlieg je sneller vooruit. Je haalt dezelfde energie uit je stap als die je erin stopt.
  • Zoek een buddy waarmee je kan hardlopen of verzamel een heel ‘hardloop groepje’ bij elkaar. Ik loop zelf altijd met een groepje vrienden. Het maakt het zoveel gezelliger en daarom ook leuker. Bovendien weet je dat er op je gerekend wordt en dat zorgt toch voor de extra motivatie om te gaan.

IMG_3060

  • Geef het een kans. Ik merk dat veel mensen hardlopen niet leuk vinden. Alleen kan je deze conclusie niet trekken als je nog geen conditie hebt opgebouwd. Je had eens moeten zien hoe ik me eerste rondje rende pas na 2 of 3 keer lukte het me om een heel rondje zonder te stoppen uit te lopen (2200 meter). Dit ging dan ook nog eens op slakken tempo en ik kon daarna aan de beademing worden gelegd. Nee, dan kan je er nog niet veel plezier in vinden.. Pas als je gaat merken dat je beter wordt en aan andere dingen kunt gaan denken tijdens het lopen zul je het leuk gaan vinden. Het kan natuurlijk ook dat je het gewoon echt niets vindt, stop er dan vooral mee en zoek een sport die je wel leuk vindt.

37ca840377252f8269a1082a4d184cd6

Vergeet ons niet te volgen, zodat je op de hoogte blijft van al onze healthy inspiratie!

♥ Facebook
♥ Bloglovin
♥ Instagram

Liefs,

Fabienne

1 Comment

  • Tjitske Anna november 2, 2014 at 12:37 pm

    Leuke post! Afgelopen zomer ben ik begonnen met hardlopen. Eerst deed ik het samen met mijn vriendin op vaste dagen, later alleen zonder vaste dagen.. Ik merkte toch wel dat het inderdaad help qua motivatie als je het samen doet. 🙂

    Reply

Leave a Comment