run winter

Running | Hardlopen doe je ook in de winter!

Ik moet altijd wel een beetje grinniken hoe iedereen bij de eerste zonnestraal massaal naar buiten trekt. Nee niet alleen om terrasjes te pakken of te picknicken, maar ook om het park in te duiken om hard te lopen. Nu in hartje winter is de zon even ver te zoeken, maar ook dan kan je hardlopen hoor! En het is nog goed voor je ook. Hardlopen doe je ook in de winter!

Hardlopen doe je ook in de winter!

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het wel begrijp dat hardlopen in de winter moeilijker is dan in de zomer. De laatste tijd ben ik ook minder vaak geweest, want je bed is dan opeens wel heel lekker warm. Maar als je de hele herfst/winter op je gat gaat zitten kan je in de lente weer van voor af aan beginnen. Zonde dus! Bovendien heeft hardlopen in de winter ook nog eens heel wat voordelen.

Je gaat sneller

Uit onderzoek waarin de marathon resultaten van 7 steden zijn vergeleken met elkaar, bleek dat de snelste tijden worden gelopen bij temperaturen tussen de 1-10 graden Celsius. Bij warmer weer wordt onze bloedsomloop zwaarder belast en krijgen onze spieren minder zuurstof toegevoerd. Je prestaties gaan dus achteruit!

ce4666dd9924e959d2543e5ac4c7ded2

De kou maakt je blij

Ik hoor je zeggen: ha-ha nou dacht het echt niet! Toch is het echt waar dat er extra veel van het stofje serotonine wordt aangemaakt tijdens een training in de kou. Dit geluksstofje beschermt tegen dipjes en depressiviteit. Om er echt effect van te merken moet je wel regelmatig (2 keer per week) trainen.

Je hart wordt minder belast

Ik loop in de zomer echt zo rood aan als een tomaat tijdens het hardlopen en die warmte moet je lichaam ook kwijt zien te raken. Daarvoor moet je hart sneller gaan kloppen en gaat je hartslag dus omhoog. In de winter hebben we dit probleem niet en blijft je hartslag dus een stuk stabieler.

Je wordt minder snel verkouden

Veel mensen denken nog steeds dat ze van de kou ziek worden. Waarbij ik nog steeds de neiging heb om elke keer als een betweter te zeggen: van kou wordt je niet ziek, maar van een virus of een bacterie. Zucht..haha. Het blijkt zelfs dat buiten in de kou sporten het immuunsysteem versterkt. Wetenschappers denken dat dit komt omdat de temperatuur verschillen tussen binnen en buiten de doorbloeding stimuleren. Let er wel op dat je na je training niet te lang buiten blijft hangen en je lichaam helemaal afkoelt. Hiermee vergroot je de kans juist om ziek te worden.

cold run

 

Je stress verdwijnt als sneeuw voor de zon..ehm vorst?

Dat sporten ons stress niveau verlaagt weten we natuurlijk allemaal wel. Maar in de winter blijkt dit zelfs extra goed te werken. Door de kou heb je namelijk meer aandacht nodig voor je training en hoe je warm kunt blijven. Daardoor denk je minder aan andere problemen.

Kom dus uit de winterslaap en trotseer de kou! Kleed je wel altijd goed aan, eet iets licht verteerbaars van te voren en probeer altijd door je neus te ademen.

Liefs,

Fabiënne

6 Comments

  • Maaike januari 4, 2015 at 3:39 pm

    Ik MOET ook weer gaan hardlopen haha! Daarom geweldig artikel om aan mijn motivatie in de winter te werken ;p

    Reply
  • Lenneke januari 5, 2015 at 9:16 pm

    En toch… heb ik hier de discipline niet voor. Heb je tips?! 🙂

    Reply
    • Fabienne van Vliet januari 9, 2015 at 9:38 am

      Hoi Lenneke! Dat kan ik goed begrijpen hoor haha 😉 Wat voor mij goed werkt is om een vaste dag en tijdstip te kiezen waarop je wilt hardlopen en daar een routine in op te bouwen. Als je die routine eenmaal hebt is het een stuk makkelijker om te gaan.

      Reply
  • Kirsten | Lifestyle Pearl januari 5, 2015 at 9:44 pm

    Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik hardlopen in de winterperiode ondanks de eerste (ijs)koude minuten een stuk fijner vind 🙂

    Reply
  • Manon januari 6, 2015 at 7:36 pm

    Yes, leuk artikel! Ik zit nog in een roes van blijheid dat ik het hardlopen weer op mag gaan bouwen na m’n blessure, dus ik laat me door kou niet tegenhouden gelukkig 🙂

    Reply
  • Esther januari 12, 2015 at 9:16 pm

    Ik kan echt genieten van een rondje hardlopen nu! Ben afgelopen weekend 2 keer geweest dus gun mn lichaam nu wat rust, maar ik ga dadelijk weer gemotiveerd aan de gang 🙂

    Reply

Leave a Comment