havermoutkoekjes, chocola

Recept gezonde havermoutkoekjes met chocolade

Sinds ik weet dat havermout super gezond is, zijn we vriendjes geworden. En hele goede vriendjes. Dit is niet altijd zo geweest, want eigenlijk vond ik havermout nooit bijzonder. In mijn hoofd had het nogal een stoffig imago. Totaal niet hip om te eten… En lekker? Nee, ik vond het ook niet echt smakelijk. Dit kwam vooral omdat ik het alleen maar kende van de saaie bereiding met een beetje melk in een pannetje KLAAR! Maar dit kan veel lekkerder natuurlijk. Wat gezonde toppings toevoegen zorgt er al voor dat het eruit ziet als een feestje en zo smaakt het dan ook. Maar omdat havermout zo gezond is, ben ik continu opzoek naar nieuwe maniertjes om havermout te bereiden. Vandaag een recept van een hele leuke en vooral lekkere bereiding: gezonde havermoutkoekjes. Een soort chocolate chip cookies variant, maar dan gezond. Van deze gezonde koekjes kan er gerust een aantal nemen!

Ingrediënten gezonde havermoutkoekjes met chocolade

  • 100 gram havermout
  • 2 bananen
  • Handje verse dadels
  • Pure chocola (het liefst een percentage van boven de 80% cacao
  • Eetlepel chia
  • Handje walnoten
  • Eetlepel lijnzaadolie

En eigenlijk is de basis van dit recept de bananen en de havermout. De rest kan je toevoegen naar wens en smaak. Eén voorwaarde.. als het maar gezond is ;)! Ik heb gekozen voor dadels, pure chocola, chia en walnoten. Maar je kan zelf je favoriete superfoods kiezen. Denk aan: goji bessen, gedroogde cranberries, hennepzaden, lijnzaad, diverse soorten noten of zaden. Ook kan je in plaats van dadels kiezen voor rozijnen. Het is dus toegestaan om lekker creatief te zijn :)!

Waarom deze haverkoekjes zo gezond zijn

Waarschijnlijk bij het horen van het woord ‘koekjes’ denk je direct: dat kan niet gezond zijn en past niet binnen mijn dieet. Maar trust me deze koekjes zijn echt gezond en kan je gerust als ontbijt of tussendoortje eten. Don’t worrie dit zijn niet de koekjes die je gewend bent.

Hamster diet

Deze koekjes bestaan uit alleen maar gezonde ingrediënten. Havermout is ontzettend populair sinds het succes van het boek de Voedselzandloper. Dit komt omdat deze graansoort ontzettend gezond is. Havermout zit vol goede vezels, is glutenvrij en bevat antioxidanten, die het lichaam beschermen.

Verse dadel, dadels, dadel

Als je voor dadels gaat. Kies dan voor verse dadels en niet de gedroogde, want deze bevatten erg veel suiker. Zelf koop ik deze altijd bij een Turkse supermarkt. Voor een bakje betaal je ongeveer €2,50. Dadels zijn ontzettend gezond. Naast vitamine C, ijzer en vezels bevat een dadel veel mineralen en andere vitamines waaronder B6. Daarnaast zit in dadels geen cholesterol.

Pure chocolade

Bij het kiezen van de pure chocolade is het belangrijk dat je kijkt naar het percentage cacao. Hoe hoger, hoe beter en zelfs: hoe gezonder. Hoor ik daar gezond? Ja echt waar! In chocolade zitten meer dan 1200 actieve stoffen en één daarvan is theobromine. Dit stofje maakt je blijer en verbetert de doorbloeding. Ook is chocolade rijk aan magnesium. Magnesium komen we in Nederland massaal tekort, maar is o zo belangrijk! Magnesium zorgt voor ontspanning en vaatverwijding. Kies wel altijd voor een stukje pure chocolade, minimaal 70% cacao. Laatst heb ik de bovenstaande repen ontdekt bij de supermarkt Aldi. Ik moet zeggen het is vrij bitter om zo te eten, maar heerlijk als topping op bijvoorbeeld je havermout, yoghurt, kwark of door deze havermoutkoekjes.

lijnzaadolie De lijnzaadolie die ik heb gebruikt voor deze havermoutkoekjes heb ik gekocht bij Kruidvat. Regelmatig lijnzaad toevoegen aan je maaltijden heeft positieve effecten op je gezondheid. Lijnzaad heeft een gunstige werking op de stoelgang, waardoor het voor mensen die willen afvallen echt een aanrader is. Daarnaast zit lijnzaad bomvol omega-3 vetzuren, die de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Chia zaad

Chia is eigenlijk echt een wondermiddeltje. Het helpt bij het afvallen, geeft je energie, verbetert de werking van de hersenen, verlaagt je cholesterol, houdt je bloedsuikerspiegel laag en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb mijn chiazaad hier gekocht.

Bereiding gezonde havermoutkoekjes met chocolade

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden
  2. Prak de twee bananen tot een smeuïge moes.
  3. Schep door de geprakte bananen de havermout en laat deze even een paar minuten staan.
  4. Ontpit de dadels en snijd deze vervolgens in stukjes.
  5. Hak de chocolade in kleine stukjes puur chocolade, pure chocolade,chocola
  6. Hak de walnoten ook in kleine stukjes
  7. Gooi vervolgens alle ingrediënten (chocolade, chia, walnoten, eetlepel lijnzaad, dadels) bij het papje van de banaan en havermout en roer dit door elkaar.
  8. Maak nu op een bakplaat met bakpapier koekjes van het mengsel. Havermoutkoekjes
  9. De havermoutkoekjes mogen nu voor ongeveer 30-35 minuten de oven in. Laat ze daarna nog even een kwartiertje afkoelen en smullen maar!

Enjoy!

havermoutkoekjes, chocola

De koekjes zijn zacht van binnen en een klein beetje knapperig van buiten. Ik vond wel dat dit knapperige verdwenen was de volgende dag, maar dit maakte ze niet minder lekker. Voor een extra crunchy koekje kan je voordat ze de oven in gaan er nog wat havermoutvlokjes overheen strooien.

4 Comments

  • Maayke februari 27, 2014 at 12:31 pm

    Leuk recept dit ga ik een keer uitproberen 🙂

    Reply
  • Svenja maart 31, 2014 at 7:00 pm

    ziet er heeeerlijk uit!

    Reply
  • Valerie september 23, 2014 at 7:43 am

    Dit klinkt heel lekker

    Reply
  • Waarom is havermout gezond? | Mind And Beauty juli 14, 2015 at 5:04 am

    […] overnight oats met verschillende soorten fruit (waar ik al eerder een post over schreef) of zelfs havermoutkoekjes. Je kunt onwijs variëren met havermout en dat maakt dat het makkelijk is toe te voegen aan je […]

    Reply

Leave a Comment