Eetlust onder controle houden

Hoe houd je jouw eetlust onder controle?

“Maar ik heb gewoon serieus héél de dag honger!” Dit hoor ik wel eens van mensen om mij heen die proberen wat kilootjes kwijt te raken. Ik moet toegeven dat ik zelf ook dagen heb waarop het lijkt dat ik kan blijven eten en veel meer honger heb dan normaal. Moet je je dan maar gewoon over dat honger gevoel heen zetten of is er een andere manier om van die eeuwige eetlust af te komen?

Ik denk dat het inderdaad ook een kwestie is van je soms even over dat honger gevoel heen zetten. Nou ben ik totaal geen voorstander van honger lijden (in tegendeel!), maar het is natuurlijk wel zo dat als we gewend zijn om elke dag meer te eten dan we nodig hebben en we besluiten om wat te gaan minderen, zal ons lichaam dit merken. Je lichaam is immers ingesteld op het eetpatroon wat je had en probeert om genoeg energie binnen te krijgen om dit in stand te houden.

Maar dat even ter zijde. Er zijn namelijk manieren om je eetlust onder controle te houden! Ik deel ze met jullie.

Plan je maaltijden

Als je wilt afvallen dan moet je minder eten. Zo simpel is het. Maar veel personen doen dit door veel te weinig te eten. Ze ontbijten niet of nauwelijks, ze eten een (te) kleine lunch. In de loop van de middag zal je lichaam om voedsel gaan schreeuwen. En dit is maar goed ook, je lichaam wilt energie en voedingsstoffen! In het begin weet je je misschien nog wel door deze honger heen te zetten, maar helaas is deze tactiek gedoemd tot mislukking. Uiteindelijk zal het resulteren in veel te grote avondmaaltijden of eetbuien tussendoor. Plan je maaltijden dus in je dag: ontbijt, lunch en avondmaaltijd.

ontbijt

Houd je macro’s in balans

Je lichaam heeft koolhydraten, eiwitten en vetten nodig. Deze voedingsstoffen hebben verschillende functies in het lichaam en je kan niet zonder één van deze drie. Als je een dieet volgt waarbij je minder eet van één van deze voedingsstoffen, zal je lichaam deze onbalans opmerken. Het gevolg? Uiteindelijk zal je lichaam gaan vragen om meer voeding. Honger!

eiwit

Eet genoeg

Zoals ik al zei, ik ben geen voorstander van te weinig eten. Als je te weinig eten voor wat ons lichaam eigenlijk echt nodig heeft, gaat het lichaam in een reservestand. De stofwisseling vertraagd, wat inhoudt dat het lichaam er langer over gaat doen om 1 calorie te verbranden (dat is nou juist het tegenover gestelde van wat je wilt bereiken!) en tegelijkertijd zal het lichaam via de eetlust alleen maar meer om voedsel gaan vragen, want er is een tekort!

healthy breakfast

Eet écht voedsel

Ook al eet je twee menu’s bij de McDonalds en ben je zo’n 3000 kcal verder…honger heb je nog steeds! Dit komt omdat er nauwelijks nuttige voedingsstoffen in dit eten zitten. Je hersenen en darmen constateren dit en vragen om meer voeding. Niet door het gebrek aan energie, maar het tekort aan voedingstoffen. Stop dus met troep eten, zoals bewerktvoedsel, junkfood, koekjes, chocola of suikerrijke dranken en begin met het eten van echte en pure voeding.

eetlust

Dit heeft mijn ogen weer geopend om te stoppen met graaien uit de kast naar alles wat voor 5 minuten vult om vervolgens weer honger te hebben. Ik ga er weer lekker tegen aan met gezonde voeding! Ik hoop jullie ook!

Liefs,

Fabiënne

* Deze informatie komt van de website van The institute for the psychology of eating

No Comments

Leave a Comment