pexels-photo-54206

Hoe voorkom je ziek te worden in de winter?

Het mag dan nog niet officieel winter zijn, maar met de koudste nacht van de afgelopen eeuw achter de rug, noem ik het gewoon winter! Brrr.. wat is het koud.

In de winter lijkt het bijna niet te voorkomen om ziek te worden. Is het dan toch zo dat je ziek wordt van de kou? Nee, dit is nog steeds een fabel, je wordt ziek van virussen en bacteriën. Maar de lage temperaturen en droge lucht zorgen er wel voor dat virussen langer kunnen overleven, dat je immuunsysteem slechter reageert en dat we het liefst in een zo warm mogelijk en slecht geventileerde ruimte willen zitten. Deze factoren maken het risico om ziek te worden een stuk groter.

Dus hoe ga je de strijd aan tegen de virussen en bacteriën? Hoe voorkom je ziek te worden in de winter? Ik geef 5 tips om je immuunsysteem een boost te geven.

1. Een goede hygiëne

Een goede hygiëne om te voorkomen ziek te worden is natuurlijk geen nieuws. Maar het blijft toch één van de belangrijkste tips. Denk daarom niet alleen aan het regelmatig en grondig wassen van je handen, maar denk ook eens aan het afnemen van je deurkrukken,  je toetsenbord en de afstandsbediening. Oh en gooi je snot zakdoekje na 1 keer gebruiken weg en laat het niet eindeloos in huis rond dwarrelen (maak ik mij ook wel een schuldig aan).

hand-water-hand-in-hand-female-163762

2. Een goede lichamelijke conditie

Beweging versterkt het immuunsysteem en kan op deze manier ziekte voorkomen. Een goede lichamelijke conditie houd je al in stand door een halfuurtje matig tot intensief te bewegen per dag. Houd wel in gedachten dat intensief sporten, zoals een marathon lopen of 5 keer per week zwaar trainen in de sportschool, juist je weerstand verminderd. Je lichaam heeft dan energie nodig om te herstellen van de inspanning. Ook als je nou eenmaal ziek bent geworden, kan het soms beter zijn om het even rustig aan te doen, zodat je lichaam de energie kan gebruiken om te vechten tegen het virus.

3. Vitamine D

Bij het immuunsysteem versterken, denken mensen vaak aan vitamine C. Wetenschappelijk onderzoek heeft echter niet aangetoond dat vitamine C helpt bij het voorkomen van een verkoudheid. Het helpt alleen als de verkoudheid al heeft ingetreden en kan de duur en de klachten van de verkoudheid verminderen. Vitamine D is de belangrijkste vitamine als het gaat om de weerstand en het boosten van je immuunsysteem. Vitamine D krijg je natuurlijk binnen via zonlicht (dat ver te zoeken is in de winter), maar ook via voeding als vette vis, halvarine -en margarine en in lage gehaltes in vlees en ei. Het is via de voeding dus best moeilijk de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen te krijgen als je niet regelmatig vette vis eet. Een vitamine D supplement in de winter slikken is dus niet zo’n gek idee!

salmon-dish-food-meal-46239

4. Vitamine A

Vitamine A is ook een belangrijke vitamine voor de weerstand. Het zorgt er namelijk voor dat er voldoende witte bloedcellen worden aangemaakt. Witte bloedcellen helpen bij het ‘vechten’ tegen virussen en bacteriën in het lichaam. Vitamine a zit in vis, lever, boter en in groenten en fruit (vaak geel gekleurde groenten en fruit, zoals wortels, mango of mandarijnen).

5. Voldoende rust

Misschien heb je wel eens gemerkt dat als je een behoorlijk drukke periode op je werk door maakt of net een verhuizing achter de rug hebt, je daarna ziek wordt. Stress is namelijk een aanslag op je immuunsysteem. Neem daarom ook vóórdat je verkouden wordt regelmatig rust. Blijf eens een weekend thuis en geef dan niet het huis een grote schoonmaak of werk niet achter te laptop verder, maar neem écht rust. Dit zal je immuunsysteem goed doen.

coffee-cup-bed-bedroom

Soms is ziek worden natuurlijk niet te voorkomen, maar met deze tips maak je het de virussen en bacteriën wel moeilijker!

Liefs,

Fabienne

1 Comment

  • Astrid december 2, 2016 at 8:39 pm

    Nu dat is zeker waar. Kunnen we wel veel val leren Faab !!

    Reply

Leave a Comment