pexels-photo-196640

Hoe zit dat: vetverbranding door hoge of lage intensiteit sporten?

Hoe kun je het beste vet verbranden? Het begint natuurlijk met minder eten, waardoor je een energie tekort creëert en na verloop van tijd vetmassa verliest. Maar wil je dit proces versnellen door er bij te sporten (wat natuurlijk de beste combinatie is voor gewichtsverlies) wat kan je dan het beste doen: op hoge intensiteit of op lage intensiteit sporten? Misschien heb je het wel eens op apparaten in de sportschool gezien, geeft je activity tracker het aan of heb je het gewoon van horen zeggen: als je op een lage intensiteit sport, en daardoor je hartslag laag houdt, bevind je je in de zogenoemde ‘vetverbrandingszone’. Vaak levert dit nog wel eens verwarring op. Kunnen we dus beter aan de wandel gaan in plaats van dat hardlooprondje?

Energiesystemen

Je lichaam kan verschillende energiesystemen gebruiken afhankelijk van de activiteit die je op dat moment levert. Heb je heel snel energie nodig, omdat je een sprintje naar de tram trekt? Dan moet er snel energie vrijgemaakt worden en dit kan het lichaam het beste doen uit je glycogeenvoorraad (de voorraad in je lever waar glucose wordt opgeslagen, die je op dat moment niet nodig hebt). Zit je gewoon lekker op de bank, dan heeft je lichaam niet veel en snel energie nodig. De energie kan vrijgemaakt worden door vet te verbranden, want dit is een langzaam proces waar het lichaam meer tijd voor nodig heeft. Dat maakt op dat moment niet uit want er is toch geen haast in het lichaam voor energie.

Calorieverbruik

Op dit moment denk je misschien nog steeds: ”Yes ik heb het altijd al geweten! Ik kan beter op de bank zitten dan al dat gesport”. Maar helaas er zit nog wel een keerzijde aan het verhaal. Als je intensiever sport verbrand je meer calorieën. Dit is logisch er moet meer energie worden aangevoerd naar de spieren en je krijgt het warm waardoor het lichaam moet afkoelen wat ook energie kost. Als je 200 calorieën verbrand en 80% is daarvan afkomstig uit vet (160 calorieën) is dit minder dan als je 400 calorieën verbrand waarvan 45% afkomstig is uit vet (180 calorieën).

pexels-photo-1

Vetopslag en glycogeenvoorraad

Een ander voordeel van op een hogere intensiteit sporten is dat je energie vooral vrijmaakt uit je glycogeenvoorraad. Als je thuis komt en gaat eten, dan wordt met het teveel aan energie de glycogeenvoorraad weer aangevuld. Sport je op een lage intensiteit dan raakt deze glycogeenvoorraad langzamer ‘op’. Als je hierna gaat eten, dan zit de gylcogeenvoorraad nog redelijk vol. Het teveel aan energie past er niet meer bij en wordt opgeslagen als vet. Als het ware ben je hier dus weer terug bij af: je hebt vet verbrand, maar het wordt ook zo weer aangevuld als je meer eet dan je lichaam op dat moment nodig heeft.

Vetverbranding na het sporten

Heb je je in het zweet gewerkt tijdens het sporten? Dan voel je dit de volgende dag misschien ook in de vorm van spierpijn. Dit betekend dat je spieren zich aan het herstellen zijn en groter worden. Dit is goed want meer spieren, betekend ook meer verbruik van energie. Zo verbruik je dus in rust uiteindelijk ook meer energie en is je vetverbranding hoger dan normaal!

woman-legs-girl-grey

De conclusie is dus wel duidelijk. Met op hoge intensiteit sporten verbrand je in totaal meer vet. Bovendien is het goed voor je conditie en geeft het je meer voldoening.

Liefs,

Fabienne

1 Comment

  • Astrid november 3, 2016 at 10:51 am

    Mooi ik heb hier wel wat aan. xx

    Reply

Leave a Comment