Vragen over de weegschaal

Health | Waarom je niet (altijd) moet luisteren naar de weegschaal!

Hoe is jouw relatie met de weegschaal? Gevalletje haat-liefde verhouding? Een lichter gewicht, dan zijn jullie vrienden. Een zwaarder gewicht, dan ben je in één klap stront chagrijnig. Herkenbaar! Maar nergens voor nodig! Het is niet altijd wat het lijkt, daarom beantwoorden wij vandaag 6 veelgestelde vragen over wegen, om je een beetje gerust te stellen. Lees je mee?

Hoe komt het dat mijn gewicht schommelt?

Je bent hartstikke goed bezig en tot je grote verrassing zie je dat je een kilo bent afgevallen. Feest! De volgende dag ga je vol goede moed weer op de weegschaal staan, want hey stel je voor dat er nog meer af is. En raad eens, die kilo zit er weer aan. STRESS! Als je elke dag op de weegschaal gaat staan merk je dat je gewicht behoorlijk schommelt. Deze schommelingen worden voornamelijk veroorzaakt door de hoeveelheid vocht die je lichaam vasthoudt. Je lichaam bestaat namelijk voor 60-65% uit vocht. De ene dag houdt je lichaam meer vocht vast dan de andere dag. Geen zorgen je bent echt geen kilo vet aangekomen in één dag!

Hoe vaak kan ik mij het beste wegen?

Ja de verleiding is groot. Ik kan het niet ontkennen. Ik heb zo mijn periodes gehad waarin ik niet één keer, niet twee keer, maar misschien wel meer dan drie keer per dag op de weegschaal stapte. Om te controleren of je afvalt kun je beter niet vaker dan één keer per week op de weegschaal gaan staan. Het liefst nog minder! Doe je het vaker dan raak je gegarandeerd gedemotiveerd door de schommelingen zoals hierboven beschreven.

Waarom weeg ik de ochtend nadat ik uit eten ben geweest zwaarder?

De ochtend na een etentje weeg je ineens een stuk zwaarder. Heeft één zo’n etentje dan gelijk zoveel effect op je gewicht? Om één kilo vet aan te komen, moet je een energieoverschot van rond de 7000 calorieën creëren. Dat is heel veel food kan ik je vertellen. Voor mij betekent dat ongeveer 4,5 keer mijn dagelijkse energiebehoefte. Dus een kilo vet aangekomen na één avondje zondigen is vrijwel onmogelijk (niks is onmogelijk als je dus 7000 calorieën boven je dagelijkse energiebehoefte eet héhé). Maar waarom ben je dan toch zwaarder? Het zou bijvoorbeeld kunnen komen dat wanneer je uit eten gaat, je vaak meer zout binnenkrijgt, dan je thuis gewend bent . Hoe meer zout, hoe meer jij drinkt. Kassa! Je lichaam is daar niet aan gewent en houdt vocht vast. Dus laat je plezier van het etentje niet verpesten door de weegschaal.

Weegschaal

Wat zegt mijn gewicht over mijn progressie?

De ene dag eet je wat meer zout, de andere dag ga je wat vaker naar de wc, dan ben je misschien weer een keer ongesteld en houd je vocht vast. Allemaal factoren die je gewicht beïnvloeden. En ja dan ben je misschien wat zwaarder! Maar zwaarder betekent niet altijd dat je dikker bent geworden.

Hoe komt het dat ik zwaarder ben sinds ik fitness?

Hier heb ik zelf op het moment mee te maken. Sinds een klein maandje doe ik aan krachttraining. Ik track bijna alles wat ik eet en zorg dat ik een klein energietekort creëer en hierdoor langzaam wat ga zakken in mijn vetpercentage (althans dat is het plan ;-)). Nu ben ik helemaal klaar met de weegschaal, want ik word alleen maar zwaarder! En zwaarder associëren we al snel met dikker. Wederom word je maar weer lekker voor de gek gehouden door de weegschaal. Stel je bent 2 kilo vet verloren maar 2 kilo spiermassa aangekomen. Je zou zeggen: top prestatie! Maar daar denkt de weegschaal anders over. Ik zeg: laat je niet gek maken (note to self).

Weegschaal

Hoe kan ik mijn resultaten meten zonder weegschaal?

Stel nou dat de weegschaal een grote invloed heeft op je motivatie, dan zou ik je adviseren: doe dat ding even een tijdje weg, want dat is het niet waard! Er zijn genoeg andere manieren om je progressie te meten, daar heb je dat getalletje echt niet voor nodig. Een goede manier is bijvoorbeeld elke week een foto te maken van jezelf. Wedden dat je al heel snel verschil gaat zien. En moet jij eens kijken hoe je er na een jaar uitziet! Andere manieren zijn je omtrek meten of je vetpercentage laten opmeten met een huidplooimeter.

Wij zijn benieuwd of jullie nog meer vragen hebben over de weegschaal en hoe jullie omgaan met het getalletje op de weegschaal? Laat het ons weten in de comments.

Liefs,
Sharona

Volg Good To Be You ♥ Facebook ♥ Bloglovin ♥ Instagram ♥ Twitter

No Comments

Leave a Comment