img_4912

Iron Viking #1 | 19 km niet zwaar genoeg?

Als je mij op Instagram volgt dan heb je misschien een tijdje geleden al gezien dat ik een nieuw doel heb. Ik wil namelijk dit jaar de Iron Viking lopen. Sterker nog: dat ga ik gewoon doen op 20 mei… zegt ze met een trillende stem. Voor wie niet weet wat dit voor een run is. Houd je vast! 42 km met meer dan 100 obstakels en 2800+ hoogtemeters. Laat maar komen die blauwe plekken ;-)!

Het angstzweet breekt me al uit bij het idee, maar de grijns op m’n gezicht is er ook niet vanaf te slaan als ik eraan denk. Dus het lijkt mij leuk om jullie de komende tijd tot de Iron Viking regelmatig een update te geven over hoe de voorbereidingen gaan, wat voor trainingen ik doe, hoe mijn focus is en uhhh of ik nog steeds zo sta te springen om min of meer dood te gaan.

Hoe kom je erbij?

Inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden liep ik mijn eerste Strong Viking (19 km) sindsdien ben ik een beetje verliefd op Obstacle Running. Ik hou van hardlopen en ik ben gek op krachttraining. Een obstacle run is dan wat mij betreft de ideale combinatie van beide werelden. Daarnaast vond ik het vroeger als kind al leuk om lekker te ravotten in de modder… En laten we gewoon eerlijk zijn dat vinden wij volwassenen stiekem gewoon ook nog steeds hartstikke leuk. Dus obstacle running it is!

19 km niet zwaar genoeg?

Het is niet zo dat ik 19 km niet zwaar genoeg vind. Als ik zelfs heel eerlijk ben heb ik nog geen één 19 km Strong Viking fluitend gelopen. Ook had ik de ambitie om eigenlijk eerst eens een (echte) marathon te lopen en dan eventueel (de grote droom) een Iron Viking te doen. Maar soms lopen dingen even anders en schut je ineens onder het genot van een goede bak koffie de hand en sluit je een deal om samen de Iron Viking te gaan lopen. Dus je leest het goed… ik ga natuurlijk niet alleen deze doodenge uitdaging aan :-)!

Aan de bak dan maar…

Het begin van het jaar was voor mij heel heftig vanwege een moeilijke keuze die ik heb gemaakt. Het hele ‘healthy living’ kwam op een lager pitje. Ik ben wel blijven sporten (voor zover ik energie had), maar over mijn voeding doe ik maar geen uitspraken. Iets met: elke dag chips, heel veel chocolade en belachelijk vaak een biertje. Anyhow! Tijd om gewoon weer keihard aan de bak te gaan. Mijn vriend, Yuri, is trainer dus weet als de beste hoe je je moet voorbereiden op zoiets als een obstacle run. Hij heeft een trainingsschema voor ons gemaakt. Dus aan de bak…

Wat gaan we elke week doen?

  • Een lange (rustige) duurloop (waarvan we de afstand elke week uitbouwen). We zitten nu op 15 km. Dus nog even doorrennen ;-)…
  • Een iets kortere duurloop op een hoog tempo.
  • Een interval training (hardlopen en krachttraining wordt gecombineerd). Ik kan je vertellen: HEFTIG!
  • 2-3x per week krachttraining

Iets met ‘gezonde’ voeding?

Oh ja! En we gaan beter eten. Ik zeg bewust ‘beter’ want ik vind het woord ‘gezond’ zo subjectief. Ik geef zelf niet de voorkeur aan een clean eating dieet, want dat is gedoemd te mislukken in mijn geval. Ik eet op basis van een persoonlijk voedingsplan dat speciaal voor mij gemaakt is. Dit houdt in dat ik een bepaald caloriebudget heb en een verdeling van de macro’s die bij mijn lichaam, intensiteit niveau van de trainingen en doelen past.

Het lijkt me leuk om jullie de komende tijd af en toe een update te geven. Momenteel heb ik totaal nog niet het vertrouwen dat het gaat lukken. Het hardlopen gaat nog niet top, ik heb last van een vervelende blessure in me rug en de motivatie is verre van on point als het gaat om voeding… ik tik dit nu terwijl mijn linkerhand wegzakt in een zakje Hamkaas chips.

Dus: aan de bak!

1 Comment

  • Jeanne maart 4, 2017 at 12:32 pm

    Veel cusses Scharona gaat je lukken.Ga je volgen.❤❤❤

    Reply

Leave a Comment