kantoor

Minder zitten, meer bewegen

De gemiddelde Nederlander brengt zo’n 7 uur per dag zittend door. Dit klinkt veel en waarschijnlijk denk je nu: ”Ik echt niet hoor! Ik ben heel de dag wel actief in de weer”. Grote kans dat je dat toch onderschat! Als je een kantoorbaan hebt is de kans zelfs groot dat je zo’n 11 uur per dag op je kont doorbrengt. Ga maar eens na.. hoe breng je de ochtend, middag en avond door? En hoeveel momenten ben je daarvan echt in beweging. Dat moet anders kunnen! Ik geef tips over hoe je minder zit en meer beweegt op een dag.

Sinds ik een Fitbit heb (dit is een polsbandje die je activiteit op een dag bijhoudt) ben ik mij er veel meer van bewust dat het best nog wel moeilijk is om regelmatig in beweging te zijn. De Fitbit houdt bijvoorbeeld bij of ik ieder uur zo’n 250 stappen loop, dit komt neer op een paar minuten lopen. Onderzoek toont aan dat door de periodes van zitten regelmatig te doorbreken, je minder kans hebt op hart -en vaatziekten, diabetes, obesitas, kanker en depressie. Moet te doen zijn elk uur een paar minuten lopen zou je zeggen. Maar vaak merk je dat je bepaalde periodes van de dag actief bent en andere delen best 3 uur achter elkaar zittend kan doorbrengen. Hoe zorg je dat je tussen je werkzaamheden door toch ieder uur even beweegt?

1. Haal ieder uur een kopje koffie of thee

Is jou college altijd degene die aanbiedt om koffie of thee te halen? Loop dan een stukje met hem of haar mee of wees voortaan zelf degene die aanbiedt koffie of thee te halen. Als de mogelijkheid er voor is, zorg er dan voor dat je niet naar het dichtstbijzijnde koffieapparaat loopt, maar pak de trap en haal het op een andere etage.

koffie

2. Skip de lift en pak de trap

Dat brengt ons gelijk op het volgende punt, wat een inkopper is: pak de trap. Het is oh zo verleidelijk om overal de lift te nemen, maar hoeveel moeite kost het nou echt om een trap te nemen? Niet alleen als je aankomt op je werk, maar ook in je pauzes kun je prima de trap nemen. Ook als huisvrouw kun je hierop letten om vaker de trap te nemen. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je voor elke koffiepauze 4 keer de trap op en neer loopt. Best de moeite waard als je weet dat je er gemiddeld 10 calorieƫn per minuut mee verbrand!

pexels-photo

3. Maak een wandeling in je lunchpauze

Of je nou een kantoorbaan hebt of huisvrouw bent, ga lekker een wandeling maken in je lunchpauze. Waarschijnlijk breng je hem anders zittend door met je telefoon in je handen, maar hoeveel beter voelt het om even een frisse neus te halen, de benen in beweging te brengen en (misschien) van de natuur te genieten (als je in een drukke stad woont als Den Haag, zoals ik, is van de natuur genieten niet echt een mogelijkheid).

4. Telefoneer en overleg staand

Heb je een werkoverleg, waarom doe je dit niet staand? Blijf je gelijk wakker ;). Of krijg je een telefoontje? Loop dan een stukje naar een rustige plek of loop wat rondjes door je huis.

5. Maak een wandeling na het avondeten

Ook al probeer je met bovenstaande tips regelmatiger te bewegen overdag, aan de norm van 10.000 stappen zit je nog lang niet. Daar moet je wel een stevige wandeling van een uur voor maken. De meeste mensen duiken ’s avonds na het eten achter de tv, maar dit is het perfecte moment om toch nog in beweging te komen als je er de rest van de dag nog geen tijd voor hebt gehad. Doe het samen met iemand, zoals je partner, kinderen of een vriendin. Zo heb je ook nog eens een goed gesprek!

pexels-photo-31119

6. Pak de fiets of loop naar de supermarkt

Met de auto boodschappen doen is natuurlijk ideaal als je voor een hele week wilt inslaan. Maar tegenwoordig hoef je geen uur voor een supermarkt te rijden. De meeste mensen hebben wel een supermarkt op max. 15 min afstand fietsen. Dit is dus prima te fietsen of te lopen. Doe dus wat vaker boodschappen per week. Als je niet te veel in huis haalt dan moet je er wel uit om nog een keer te gaan!

Als je al deze tips uitvoert, kom je al een heel eind! Hebben jullie nog goede tips om meer te bewegen? Laat het achter in de reacties.

Liefs,

Fabienne

 

2 Comments

  • Iris september 23, 2016 at 9:18 am

    Goed stuk, ik merk namelijk dat ik ook veel te weinig beweeg op dit moment. Ik woon sinds een tijdje ook in Den Haag en merkte dat ik in mijn vorige woonplaats (in het noorden van Nederland) veel meer liep. Daar is veel natuur en een stuk bos om de hoek. Gelukkig wonen we hier redelijk dicht bij het strand dus ik denk dat ik daar stukken in de duinen ga lopen šŸ™‚

    Reply
  • Astrid september 23, 2016 at 7:00 pm

    Best wel goede tips hoor Fabienne.
    Interessant artikeltje.xx

    Reply

Leave a Comment