Mindful eten || Niet zien=minder eten

Mindful eten | Niet zien=minder eten

Eten, eten, eten. Het is overaaaaal! Probeer maar is ergens te tanken zonder dat je oog in oog staat met kilo’s eten. En heb je wel is een treinreis gemaakt zonder winkels, kiosken of automaten (of etende medereizigers) tegen te komen? Waarschijnlijk zit op steenworp afstand van je huis een supermarkt, tankstation of snackbar? Al dat eten vraagt heel wat van je zelfbeheersing.

Het is al moeilijk genoeg om buitenshuis constant eten in je blikveld te hebben. Gelukkig kun je het thuis anders aanpakken door mindful te eten. Zorg dat je daar een rustige omgeving creëert waar je niet constant oog in oog staat met ETEN!

Mindful eten: eetbeslissingen beperken

Als je continu eten binnen handbereik hebt, moet je ook continu beslissingen nemen of je het wel of niet opeet.  Nu geloof best dat je beschikt over behoorlijk wat zelfbeheersing. Maar te veel verleidingen zorgen voor mentale moeheid en dan komt er uiteindelijk een moment dat je voor de bijl gaat. Daarnaast heb je het al druk genoeg met eetbeslissingen maken. We maken er gemiddeld 200 eetbeslissingen per dag zonder dat we het doorhebben. Dat gaat niet alleen om wat we eten, maar ook waar, hoeveel en wanneer. Maak het voor jezelf niet moeilijker dan het al is en bewaar eten buiten het zicht.

Mindful eten || Niet zien=minder eten

Niet zien=minder eten; is dat zo?

Een onderzoek onder Amerikaanse secretaressen toont aan dat als we minder eten zien en binnen handbereik hebben, dat we minder eten. De secretaressen kregen voor een aantal weken een doos bonbons in hun kantoor. Soms had de doos een doorzichtige deksel en soms een dichte deksel. Soms stond de doos op het eigen bureau en een andere keer een paar meter verder. Wat bleek? Als de doos een doorzichtige deksel had werd er meer gesnoept en dit geldt ook voor als de doos op het bureau stond. Of we eten zien en of we het wel of niet voor moeten opstaan heeft dus invloed op de hoeveelheid die we eten.

Mindful eten || Niet zien=minder eten

Wat heb je in huis?

Hoe ziet je etensvoorraad eruit? Heb je vooral basisproducten op voorraad of juist veel eten wat zo voor het graaien ligt, zoals snoep, koekjes, chocolade? En waar bewaar je het allemaal? In één speciale voorraadkast of ligt er overal en nergens wel wat? Bekijk is kritisch wat je in huis hebt en bedenk vervolgens wat je kunt veranderen zodat je minder eetbeslissingen hoeft te nemen op een dag. Hierdoor kom je minder in de verleiding.

Tips

  • Bewaar verleidelijke lekkernijen buiten het zicht en het liefst handbereik (nog beter om het gewoon niet in huis te halen). Zet geen schaaltje met snoep op tafel, omdat het zo leuk staat (want zo leuk ziet een opgesnoept schaaltje met een paar kruimels snoepgoed er niet uit). Als je iets in het zicht legt, zorg dan dat het iets gezonds is, bijvoorbeeld een fruitschaal.
  • Houd plekken die niet bedoeld zijn voor eten ook vrij van etenswaren, zoals het dashboardkastje van de auto, je bureaulade op je werk.

Doe jij aan mindful eten? We zouden het leuk vinden als je een reactie achterlaat!

Vergeet ons niet te volgen, zodat je op de hoogte blijft van al onze healthy inspiratie!

♥ Facebook
♥ Bloglovin
♥ Instagram

Liefs,
Sharona

2 Comments

  • Robin - Cuddles&Tea januari 12, 2015 at 7:44 am

    Wat een fijn geschreven artikel! Wanneer je iets al in huis hebt is het inderdaad veel te gemakkelijk om te gaan snaaien.

    Reply
  • Hans januari 18, 2015 at 12:49 pm

    Het is een waar verhaal. Ik had pas mijn verjaardag, en natuurlijk te veel in huis gehaald… Heel lastig om er dan toch vanaf te blijven 🙁

    Reply

Leave a Comment