gezonde tussendoortjes canva

Wat neem je mee naar school? || Gezonde tussendoortjes

De zomervakantie is weer voorbij en de scholen zijn weer begonnen. Ik weet nog goed hoe het voelde om weer een nieuw school jaar tegemoet te gaan met nieuwe energie en goede voornemens (die energie en voornemens waren al snel ver te zoeken). Wat trek je de eerste school dag aan? Niet iets té opvallends dacht ik altijd, ik kan mij maar beter een beetje op de achtergrond houden de eerste dag. Maar wel met een nieuwe tas uiteraard, want dat hoorde erbij. Wat ik mee nam om te eten naar school? Nou gewoon een boterham met pindakaas en een Sultana ofzo. Tegenwoordig is het steeds belangrijker om na te denken over wat je mee neemt te eten naar school of om je kind iets gezonds mee te geven naar school. Wat mij betreft een goede ontwikkeling, want die pakjes Wicky en Sultana’s boordevol met suiker kunnen echt niet meer. Daarom geef ik jullie wat inspiratie voor gezonde tussendoortjes die je mee kan nemen naar school.

1. Havermout pannenkoek

Bij pannenkoeken hebben de meeste nou niet gelijk een gezonde associatie, maar eigenlijk kan het prima als tussendoortje als je hem van havermoutmeel of volkorenmeel maakt. Daarnaast moet je hem natuurlijk niet beladen met stroop en poedersuiker, maar wat dacht je van fruit, zoals plakjes banaan, blauwe bessen of aardbeien. Ik denk niet dat je die Sultana zult missen met dit tussendoortje.

Makkelijk recept havermout pannenkoeken

2. Ei muffins

Een gekookt eitje is al lekker als tussendoortje, maar wat denk je van een ei muffin? Met dit receptje kun je naar hartenlust variëren. Stop er lekker veel groenten in zoals spinazie, paprika, tomaatjes en lente-uitjes.

Pittige ei muffins

3. Bananenbrood

Bananenbrood kan natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. Op internet staat het vol met recepten voor bananenbrood. Ook op goodtobeyou zijn drie verschillende recepten voor bananenbrood terug te vinden. Je kunt de plakjes verdelen in plastic zakjes en invriezen. Als je ’s ochtend een plakje uit de vriezer haalt en meeneemt in je tas heb je altijd een stukje vers bananenbrood bij je.

Chocolade bananenbrood

4. Suikervrije mueslirepen

Eerlijk toegegeven ook ik heb mij schuldig gemaakt aan de Liga’s, Evergreens, Time-out, Prince en Sultana koekjes. En het is dan ook wel heel makkelijk en snel mee te nemen. Maar één keer per week op zondag iets bakken wat je de rest van de week als tussendoortje kan meenemen is de moeite waard. Maak ook eens deze suikervrije mueslirepen.

bewerkt muesli

5. Groene smoothie

Bij het woord smoothie hebben veel mensen vaak wel een gezonde associatie, maar pas op want een smoothie hoeft niet altijd gezond te zijn! Als je een smoothie vol stopt met fruit, krijg je echt een lading aan snelle suikers en calorieën binnen. Dit is natuurlijk op zijn tijd wel lekker, maar wil je het ‘gezond’ maken voeg er dan altijd iets van groente aan toe. Deze groene smoothie met banaan en spinazie is onze all time favourite. 

Ben je trouwens benieuwd naar hoeveel suiker de drinkpakjes voor kinderen in de supermarkt bevatten en welke de minste suikers bevatten? Bekijk dan dit rapport van Foodwatch.

Groene smoothie, banaan, spinazie, kokosnooitdrink

Het kost misschien net even wat meer tijd om deze tussendoortjes te maken, maar gun het jezelf en je lichaam. En voor alle moeders die het super druk hebben: maak het in grote portie’s en je hebt voor jezelf ook gelijk een gezond tussendoortje voor ’s middags. Als het toch te veel werk is denk dan eens aan de volgende tussendoortjes:

  • Een klein bakje met nootjes
  • Een gesneden appeltje met kaneel
  • Snackgroente, zoals paprika, komkommer, wortel of tomaatjes
  • Een paar dadels of andere gedroogde vruchten
  • Bakje naturel yoghurt met granola

Heel veel succes dit nieuwe schooljaar!

Liefs,

Fabienne

1 Comment

  • Ingrid september 20, 2016 at 6:24 am

    Bedankt voor de leuke tips voor tussendoor. Ik zit dan niet op school, maar ik heb wel behoefte aan tussendoortjes. En als het dan ook nog eens verantwoord is, dan hoef je je niet schuldig te voelen. Mooi!

    Reply

Leave a Comment