gezond haar, haar, mooi haar

Invloed van voeding op je haar || Prachtige lokken door de juiste voeding

Ben jij ook teleurgesteld in alle dure shampoos en conditionars die een prachtige, glanzende bos haar beloven? Ik ben mijn vertrouwen inmiddels al lang geleden verloren. Natuurlijk kan een goede shampoo en conditionar iets voor je haar doen, maar het écht sterker maken en sneller laten groeien, heb ik nog niet gemerkt. Welke invloed heeft voeding op je haar?

Voeding is de basis voor een gezonde bos haar

Natuurlijk moet je geen wonderen verwachten. Ik ben helaas niet gezegend door moedernatuur met een dikke bos haar. Als je dun en fijn haar hebt, zul je waarschijnlijk nooit weelderige dikke lokken krijgen. Maar de juiste voeding kan wel zeker verschil maken! Een gezond en gevarieerd voedingspatroon maken de cellen in je lichaam sterker en gezonder. Dus ook je haar!

Op een simpele manier je mooie, gezonde, glanzende lokken terugkrijgen, zonder dat het je een fortuin kost? Met deze volgende 3 haarboosters kan je gerust je bord volladen.

Haarbooster 1: Zalm

Voeding die rijk is aan proteïnen (de bouwstenen voor je haar) is belangrijk voor gezond haar. Het te weinig binnenkrijgen van proteïnen kan zorgen voor droog en dof haar. Zalm bevat veel omega-3 vetzuren, vitamine B-12 en ijzer. Ben je vegetariër? Voeg dagelijks wat lijnzaadolie toe aan je voeding. Lijnzaadolie is rijk aan omega-3 vetzuren.

Zalm voor gezond haar

Haarbooster 2: Groene groenten

Vooral groenten met een donkere groene kleur zijn een echte natuurlijke haarbooster. Broccoli, spinazie, sperziebonen zitten bomvol vitamine A en C. Deze vitamines zijn nodig om talgvet te produceren. En laat dit talgvet nu net de natuurlijke conditioner voor je haren zijn. Verder zijn deze groenten rijk aan calcium en ijzer. Zelf voeg meerdere malen per week een portie spinazie toe aan een gezonde groene smoothie. Een makkelijke manier om deze groenten binnen te krijgen. Ook kan je spinazie rauw door een spinazie eten.

broccoli voor gezond haar

Haarbooster 3: Noten

Walnoten bevatten omega-3 vetzuren die de conditie van je haar verbeteren. Daarnaast zijn ze samen met cashewnoten, pecannoten en amandelen een bron van zink. Een tekort aan zink kan zorgen voor futloos haar en zelfs haaruitval.

noten voor gezond haar

Gevarieerd eten

Het is belangrijk dat je al deze voedingsmiddelen gevarieerd tot je neemt. Overal waar TE voorstaat is niet goed en dat gaat eigenlijk op voor vrijwel alles. Wat echt een aanval is op je mooie lokken is een crashdieet. Niet doen! Natuurlijk weten we allemaal dat een crashdieet slecht voor je lichaam is, maar dus ook voor je haren. Wat is een crashdieet precies? Als je twee kilo of meer per week afvalt, kan je dit gerust een crashdieet noemen. Tijdens een crashdieet eet je minder dan lichaam nodig heeft. Meestal zijn dit minder dan 1300 calorieën per dag. Voorbeelden van dit soort diëten zijn het ziekenhuisdieet (oorspronkelijk bedoeld om mensen voor een operatie nog snel wat kilo’s kwijt te laten raken), het koolsoepdieet, het sapdieet en ook het Sonja Bakker dieet wordt gezien als een crashdieet. Je lichaam gaat in een spaarstand en bepaalde functies worden uitgeschakeld. Wat vervelend als dat net de functie is die ervoor zorgt dat je haren groeien. Je krijgt te weinig bouwstoffen binnen en de aanmaak van nieuwe haren wordt gestaakt. Het gevolg is dat je haar uitvalt. Meestal gebeurt dit zo’n 3-4 maanden na het begin van het dieet.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze haarboosters. Zelf merk ik altijd echt dat mijn haar opknapt zodra ik gezond eet. Heel veel dikker wordt het voor mijn gevoel niet, maar mijn haar valt net wat mooier, voelt voller en glanst mooi.

Wat is jouw wondermiddeltje voor een mooie bos haar?

 

 

No Comments

Leave a Comment