img_3487-1

Triatlon | Ben ik er klaar voor?  

In m’n vorige blog vertelde ik over de triatlon die ik ga doen en waarom. De afgelopen twee maanden hebben in het teken gestaan van trainen. Heel veel trainen. Vandaag vertel ik jullie iets meer over de weg er naar toe. 

Trainen, trainen, trainen

Yuri maakte 2 maanden geleden een schema voor me. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het redelijk benauwd kreeg in eerste instantie. Kon ik ergens tussen door nog ademhalen? Zo goed als elke dag sporten naast m’n fulltime baan. Zo zag m’n trainingsweek eruit:

  • Ma: hardlopen
  • Di: ’s ochtends zwemmen en ’s avonds krachttraining
  • Wo: zwemmen
  • Do: rust
  • Vrij: krachttraining
  • Zat: fietsen
  • Zo: krachttraining

Later heb ik het schema iets omgegooid want het zwemmen in de ochtend was niet zo mijn ding. Maar de hoeveelheid trainingen bleven hetzelfde.

In een flow en daarna iets minder

Eigenlijk ging het de eerste weken helemaal vanzelf. Ik zat in een goede flow. Elke training maakte ik progressie. Yes yes yes! Maar na een paar weken voelde ik dat m’n energieniveau echt lager en lager werd. Moe en futloos. De oorzaak was op zich makkelijk te achterhalen. Ik was in een paar weken tijd kilo’s afgevallen. Uhm 5 kilo om precies te zijn. Ik kwam op een gewicht dat ik sinds m’n 16e niet meer op de weegschaal had zien staan. De enige oplossing was: meer eten. Even de knop om en eten.

Eten voor het leven! 

Oke nu denk je vast. Wat is er nou zo moeilijk aan wat meer eten? De afgelopen maanden, misschien wel jaren. Heb ik juist altijd gelet op onder m’n onderhoud eten. Ik wilde altijd afvallen. Dus dat betekent minder eten dan je verbrandt. Gewoon om slank te blijven. De trainingen zorgde ervoor dat ik ineens veel meer ging verbranden. En het voelde een beetje tegen de natuur in om ‘veel’ te eten. Inmiddels ben ik er SUPER goed in haha. Ik merk dat m’n lichaam het nodig heeft en dat ik me er sterker door voel. De kilo’s zitten er inmiddels bijna weer aan :).

Leren zwemmen

Het zwemmen is serieus fantastisch. De eerste weken ben ik me vooral gaan richten op m’n techniek. Ik kon wel al een borstcrawl maar wel op zo’n manier dat ik na 3 banen toch wel aardig naar adem moest zoeken. Dat kon dus een stuk beter.

Ik ging zwemmen met ‘zoomers’ om meer gevoel voor m’n beenslag te krijgen – een plankje om de beenslag te oefenen – een pullboy voor een sterkere core – een frontale snorkel voor….. de prullenbak. Jemig wat een rotding is dat. Meer wil ik er niet over kwijt haha.
Woensdagavond ging ik een uur zwemmen meestal 15 minuten trainen met het plankje, zoomers en/of de pullboy. En 45 min gewoon zwemmen en meters maken. Alleen daar word je echt beter van door het gewoon te doen en je steeds comfortabeler te voelen in het water. Het allerleukste is dat ik na een paar weken een zwemmaatje heb gevonden waarmee ik elke zondag in openwater zwem. Ze heeft inmiddels al meerdere tri’s achter de rug en haar feedback heeft me zoveel beter gemaakt. Fijn om je passie met mensen te kunnen delen :)!

Fietsen

Ja dan moet je ineens gaan fietsen. Mijn ervaring met fietsen is: van m’n huis naar de supermarkt en terug (100 meter). Ook best knap want ik weet op bijzondere wijze altijd mega, grote, zware boodschappentassen te vervoeren. Maar dat is een ander verhaal ;-).

Maar fietsen op een racefiets is toch wel anders. Het is allemaal niet zo ingewikkeld, maar toch vreselijk zwaar haha. Vooral in het begin vond ik het fietsen vreselijk. Ik kon er niet echt m’n ei in kwijt. En nu ben ik totaal niet snel geïrriteerd maar op de fiets werd ik echt heel sacherijnig van fietsend, skeelerend, lopend Nederland. Man hou je aan de verkeersregels of blijf lekker thuis (woede komt weer beetje opborrelen haha). Toch begin ik het nu steeds leuker te vinden. Vooral de combinatie met het lopen is zo’n toffe uitdaging.

Hardlopen

Hardlopen gaat echt heel goed. Het was in het begin even wennen om me te focussen op de korte afstand 5 km. Normaal loop ik iets meer. Maar ik begin de 5 km echt heel leuk te vinden. M’n eerste 5 km liep ik in 25.20 en vorige week maandag liep ik 22.34. Nou daar word ik nou blij van: dikke 2 minuten sneller geworden 🙂 en dat met 1x hardlopen per week.

Brick training

De laatste weken ben ik een brick training gaan doen. Het fietsen en lopen is een lastige combinatie. De eerste keer weet je niet wat je overkomt. Je benen voelen zwaar en slap tegelijk. Je ademhaling slaat volledig op hol.

Bekijk hier de vlog over hoe m’n eerste brick training ging. 

Ben ik ready?

Nou inmiddels ben ik als het goed is ready. Al heb ik nog steeds regelmatig nachtmerries over dat in als laatste finish of zelfs helemaal nooit finish. Waaaaaa! Ik heb voor deze eerste tri maar 2 doelen: ik wil hem uitlopen en ik wil niet laatste worden. Voor de rest vind ik alles prima! Oke nu even eerlijk: ik wil eigenlijk gewoon een snelle tijd neerzetten :), maar durf dit niet hardop te zeggen haha.

Bedankt! 

Laat ik gelijk even van de gelegenheid gebruikmaken om Yuri te bedanken voor de trainingen, tips, motivatie en altijd met een mega dosis gezelligheid :)! En Martina je bent echt het leukste zwemmaatje ooit :). Onwijs veel van je geleerd. Lekker zwemmen, kletsen en koffie drinken.

Wil je ook getraind worden door Yuri en Martina of meedoen met hun toffe nieuwe programma ‘ROCK IT 65 Days’? Kijk dan even hier!
Liefs

Sharona

No Comments

Leave a Comment