Waarom een groene smoothie als ontbijt?

Waarom ontbijten met een groene smoothie?

Laatst schreef ik een artikel over 6 tips om gemakkelijker te ontbijten. Ontbijten is voor veel mensen toch wel een ding. Zelf ontbijt ik regelmatig met een groene smoothie. Waarom vind ik ontbijten met zo’n glas groen toch zo fijn? Lees snel verder!

Snel en makkelijk mee te nemen

Het liefst ontbijt ik ’s ochtends uitgebreid en rustig met een kopje koffie en de krant (of een healthy glossy hihi). Maar helaas zien 90% van mijn ochtenden er nogal hectisch uit. Dit zijn vaak dagen dat ontbijten er gemakkelijk bij in kan schieten of dat ik snel een banaantje naar binnenprop. Geen strak plan om regelmatig te doen! De perfecte oplossing is een smoothie en dan het liefst een groene smoothie. Ik gooi wat ingrediënten in de blender, knopje indrukken, wachten en klaar! Bij hele erge haast gooi ik de inhoud in een shake beker van de Body & Fit shop en drink ik hem onderweg op.

Ontbijten met een groene smoothie

Waarom ’s ochtends niet beginnen met groenten?

Eigenlijk is het gewoon een grote opgave om aan je dagelijkse portie groenten te komen als je alleen bij het avondeten groenten eet. 200 gram wordt aanbevolen door het Voedingscentrum, maar ik wil zelf het liefst rond de 300-400 gram groenten eten per dag. Uit onderzoek van University College London is gebleken dat het huidige advies van dagelijks 200 gram groenten en 2 stuks fruit, te weinig is en er veel gezondheidsvoordelen zitten aan het eten van meer groenten en fruit. Ik ben gek op groenten en fruit, dus geen probleem! Maar goed zelfs als je gewoon die 200 gram groenten wilt halen, is het lastig als er alleen tijdens je avondmaal groen op je bord ligt. Van één broccoli die ontdaan is van stronken blijft misschien nog maar 200-300 gram over en deze delen we met het hele gezin. Veel te weinig! Zonder dat je het merkt kan je zo 50-100 gram groenten in je smoothie kwijt. Een goed begin is het halve werk, toch?

Ontbijten met een groene smoothie

Super gezond

Groene smoothies zijn echt ontzettend gezond! Groene bladgroenten leveren gezonde koolhydraten, eiwitten, vitaminen, vezels, anti-oxidanten en mineralen. Allemaal belangrijke stoffen die je heel hard nodig hebt! Ook doet de blender heel nauwkeurig het kauwwerk voor jou. Door de groenten heel fijn te blenden, kan je lichaam de vitaminen snel opnemen waardoor je dus echt een boost zult ervaren. Gelijk handig om van je koffieverslaving af te komen ;-), want die heb je nu echt niet meer nodig na een groene smoothie. Energie voor tien gegarandeerd!

Ontbijten met een groene smoothie

Eindeloze variatie

Onbijten hoeft echt nooit meer saai te zijn met een groene smoothie. Je kunt echt eindeloos variëren met diverse groenten en fruit. Je kiest gewoon het fruit dat jij lekker vindt: appels, peren, mango’s, sinaasappels, citroen, bananen, kiwi’s, kakifruit, ananas, dadels…

Hetzelfde geldt voor groente. Zelf ben ik gek op groene smoothies met spinazie omdat het je smoothie lekker glad maakt. Boerenkool maakt je smoothie weer wat steviger en andijvie geeft een vleugje bitterheid. Ook kan je kiezen voor: sla, bleekselderij, kool, broccoli (zonde om die stronken weg te gooien ;-)), bieten, munt, etc, etc.

Ontbijten met een groene smoothie

Het is gewoon heel erg lekker!

Misschien word je onpasselijk bij de gedachten dat je drie handjes spinazie moet eten als ontbijt. Begrijpelijk! Maar een groene smoothie is echt een feestje. Door de combinatie met fruit proef je de groente niet. Een hele makkelijke manier om gezonde groente te eten… uhm drinken. Ontbijten met een groene smoothie is echt heel lekker!

Drink jij wel is groene smoothies als ontbijt? Deel je favoriete smoothie met ons op social media (vergeet ons niet te taggen). Wij zijn benieuwd!

Vergeet ons niet te volgen, zodat je op de hoogte blijft van al onze healthy inspiratie!

♥ Facebook
♥ Bloglovin
♥ Instagram

2 Comments

  • Heleen december 24, 2014 at 9:01 am

    Ik ontbijt de laatste week ook àltijd met een groene smoothie. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik snel terug honger heb en om tien uur toch wel wat havermout, quinoa, groentjes of soep snack… Dit zijn mijn favorieten: http://happyfoodandmovingfeet.com/2014/11/16/groene-smoothies/ Hoewel mijn smoothie van deze morgen ook heerlijk was: boerenkool, framboos, blauwe bes en diepgevroren banaan, héérlijk fris (wel geen groen kleurtje).

    Reply
    • Sharona december 28, 2014 at 9:04 pm

      Hihi ik heb je favoriete smoothies even bekeken. Klinkt yum! Alleen de laatste met selderij is niet zo mijn ding haha! 1x gemaakt maar het is zo overheersend! Ga toch nog is proberen een varriant te maken die niet zo’n sterke smaak heeft.

      Reply

Leave a Comment