foodiesfeed.com_hard-boiling-eggs

Wat gebeurt er als je te veel eiwitten eet?

Eiwit is belangrijk voor je spieropbouw dat weet (bijna) iedereen. Dus als jij regelmatig in de sportschool te vinden bent, dan vliegen de shakes je waarschijnlijk om te oren. Grote kans dat jij af en toe ook een shake neemt met een extra schepje eiwit erin. Kan geen kwaad toch? Vaak weten we alleen niet hoeveel ‘extra’ eiwit we nodig hebben en doen we dus maar wat. Belangrijk is om hier toch op te letten. Ik vertel je waarom.

Plas je een teveel aan eiwitten uit?

Iets wat veel mensen misschien nog denken of ooit hebben gehoord is dat je een teveel aan eiwit gewoon weer uit plast. Misschien bestaat deze verwarring, omdat bij de vertering van eiwitten de afvalstof ureum wordt gevormd. Ureum wordt inderdaad uitgescheiden door de nieren en plas je dus uit. Het teveel aan eiwit plas je niet uit, maar wordt omgezet in glucose. Glucose kan vervolgens weer verbrand worden en dat levert ons energie. Als je al genoeg glucose in je bloed hebt, wordt het opgeslagen in de glycogeenvoorraad. Zit deze glycogeenvoorraad vol? Dan wordt het teveel aan energie omgezet in vet. Waar het dus op neer komt is dat als je te veel eiwit eet en je krijgt daarnaast genoeg energie binnen uit andere voedingsstoffen, dan wordt het eiwit omgezet in vet.

eiwit

Wanneer heb je een teveel?

Maar wat is dan te veel eiwit en hoeveel heb je precies nodig? De gemiddelde Nederlander die wel elke dag beweegt, maar niet intensief sport heeft 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Veel factoren kunnen hier natuurlijk een invloed op hebben, denk aan ziek zijn, door een stressvolle periode gaan of het herstellen van een operatie. Maar als we uitgaan van de gemiddelde situatie is 0,8 gr/kg lichaamsgewicht het advies.

Wat heb je dan nodig als je intensief sport? Op het internet vind je veel uiteenlopende getallen, waarvan sommige aan de hoge kant liggen. Vanuit mijn opleiding worden deze waardes aangehouden:

  • 1.2-1.4 gr/kg lichaamsgewicht eiwit voor duursporters
  • 1.7-1.8 gr/kg lichaamsgewicht eiwit voor krachtsporters

eiwit

Moet ik nu aan de eiwitshakes?

Als je nu voor jezelf hebt berekend hoeveel eiwit je nodig hebt, vraag je je misschien af hoe je dit gaat binnen krijgen en of het nodig is om extra eiwit aan je shakes toe te voegen. Dit is een optie en als je dit praktisch vindt hou ik je zeker niet tegen. Wat je wel in gedachten moet houden is dat een bakje kwark of een eitje een stuk goedkoper is dan de meeste proteïne poeders die er op de markt zijn. Het is dus gunstiger voor je portemonnee als je in de supermarkt op zoek gaat naar eiwitrijke voedingsmiddelen.

Misschien is dit geen nieuwe informatie voor de echte experts 😉 Maar ik hoop dat ik toch weer iemand een stukje wijzer heb kunnen maken!

Liefs,

Fabienne

Volg Good To Be You: â™¥ Facebook â™¥ Bloglovin â™¥ Instagram â™¥ Twitter

No Comments

Leave a Comment