Glas water

Wat kan ik drinken in plaats van water?

Dat water de beste keus is om te drinken weten we allemaal. Door alleen al frisdrank te vervangen voor water bespaar je honderden calorieën per dag. Ik hou van het verfrissende gevoel dat koud glas water geeft, maar soms ben ik in de stemming voor iets anders. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven! Zolang je maar uit de buurt blijft van suikers en kunstmatige zoetstoffen. Probeer de volgende verantwoorde drankjes is als gewoon water je begint de vervelen.

 

Thee

1. Thee

Thee is een fantastisch alternatief voor water als caloriearm drankje. Ook zijn er genoeg keuzes in smaken. Denk aan: groen, zwart, fruit, wit, rood of kruiden. Een kopje thee is ontzettend gezond! Thee zit vol antioxidanten, die je beschermen tegen vrije radicalen die op hun beurt weer leiden tot vroegtijdige veroudering of zelfs sommige ziektes.

2. Eigen gemaakte ijsthee

Ik snap dat je op een warme zomerdag niet direct denkt aan een dampend kopje thee als je opzoek bent naar een dorstlesser. Zelf maak ik in de zomer regelmatig zelfgemaakte groene ijsthee. Heel simpel en lekker! Laat een zakje groene thee, wat verse munt en een paar schijfjes citroen trekken in een kan met water. Binnen 5-10 minuutjes is je gezonde groene ijsthee variant klaar om te drinken.

 

koffie1

3. Koffie

Waarschijnlijk denk je nu: koffie maar dat droogt toch uit? Klopt, je moet inderdaad niet tientallen koppen koffie drinken op een dag. Maar één a twee kopje kan echt geen kwaad en geeft je juist even wat energie. We hebben het nu wel over zwarte koffie. Ik ben gek op latte macchiato, maar deze moet toch zoveel mogelijk proberen te vermijden omdat het een serieuze calorieënbom is. Lust je geen zwarte koffie? Niet getreurd, vervang de melk door plantaardige melk. Mijn favoriet: amandelmelk. Ten eerste bevat amandelmelk in vergelijking met gewone melk veel minder calorieën. Ten tweede zitten er veel vitamines en mineralen in. Het bevat de vitaminen B1, B2, B6 en E en daarnaast de mineralen ijzer, calcium, kalium, fosfor, magnesium, zink, koper, chroom, mangaan en selenium. En daarnaast is het gewoon ontzettend lekker!

Groene smoothie

5. Groene smoothies

Zelf ben ik een groot fan van groene smoothies en drink er bijna dagelijks één in de ochtend. Het geeft direct een boost energie en op een hele makkelijke manier krijg je je aanbevolen hoeveel groenten met gemak binnen. En eerlijk is eerlijk in Nederland blijven we het moeilijk vinden de aanbevolen hoeveelheid groenten binnen te krijgen. Wel is het belangrijk dat een groene smoothie of een groentesapje voor het grootste gedeelte uit groente bestaat met daaraan toegevoegd hooguit één stuk fruit. In groenten zitten weinig calorieën. In fruit zitten fruitsuikers en te veel hiervan eten is ook niet goed voor de lijn.

Glas water

6. Koolzuurhoudend water

Bruisend water is een geweldig alternatief voor water. Vroeger was ik een diehard frisdrank verslaafde en dronk ik niets anders. Tegenwoordig drink ik bijna nooit meer frisdrank. Maar ik blijf het saai vinden om een glas water te bestellen op een terrasje. Een spa rood is net even iets anders dan water. Wat ik zelf altijd erg lekker vind, is een schijfje citroen erin. Dat maakt het drankje nog iets frisser en smaakvoller.

Welke verantwoorde drankjes drinken jullie graag? Ik ben benieuwd!

3 Comments

  • Svenja maart 31, 2014 at 7:00 pm

    Smoothies, water, thee en water, love it all <3 Water met verse fruit, munt, citroen is ook heerlijk. <3

    Reply
  • Cindy april 2, 2014 at 9:12 am

    Leuk! Ik wilde altijd al een keer groene ijsthee maken.

    Reply
  • koffiebonen bestellen november 20, 2018 at 12:47 am

    Admiring the hard work you put into your website and in depth information you provide.
    It’s good to come across a blog every once in a while
    that isn’t the same old rehashed material. Excellent read!
    I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

    Reply

Leave a Comment