Geraffineerde suikers versus natuurlijke suikers

Hoe suikervrij, is suikervrij? || Geraffineerde suikers vs natuurlijke suikers

Op de blog vind je regelmatig ‘suikervrije’ recepten. Regelmatig krijgen we de opmerking dat de recepten helemaal niet suikervrij zijn. Dat klopt (wat!?)!  Als je zoet wil eten, heb je namelijk suikers nodig. Daarom vandaag wat opheldering over het begrip ‘suikervrij’. Wat bedoelen we precies met suikervrij? Hoe suikervrij, zijn bijvoorbeeld de suikervrije brownies, kruidnoten, chocolade koekjes, appeltaartjes? Dit alles heeft te maken met het verschil tussen geraffineerde suikers vs natuurlijke suikers. Benieuwd? Lees dan snel verder!

No go voor geraffineerde suikers

Soms hoor je wel eens mensen zeggen: suikers zijn suikers. O nee hoor, er zit toch echt een duidelijk verschil tussen geraffineerde en natuurlijke suikers. Geraffineerde suikers zijn onder andere: witte tafelsuiker, rietsuiker, basterdsuiker en fructose. De kristalsuiker in je potje is niet zonder vallen of stoten ontstaan. In de fabriek is deze suiker ontdaan van alle vitamines, mineralen en vezels totdat er uiteindelijk alleen suiker overbleef. Totaal niet voedzaam, nutteloos om te eten en zelfs schadelijk voor je lichaam!

”Ik eet geen geraffineerde suikers, want ik drink geen suiker in mijn koffie of thee.”

Het is top als je de witte tafelsuiker zoveel mogelijk vermijdt door er niet je koffie of thee mee te zoeten. En misschien heb je wel helemaal geen tafelsuiker in huis. Maar wees opgelet! Helaas bevatten bijna alle voorverpakte voedingsmiddelen uit de supermarkt deze ongezonde geraffineerde suikers. Zo kan je ongemerkt toch deze schadelijke suikers binnenkrijgen.

combi

Geraffineerde suikers zijn schadelijk

Schadelijk is dat niet een beetje overdreven? Ik zal je uitleggen waarom, daarna mag je zelf oordelen! Geraffineerde suikers zijn een beproeving voor je lichaam, omdat deze moeilijk te verwerken zijn. Ze zijn namelijk ontdaan van vezels, mineralen en vitamines. Normaal gesproken zorgen vezels dat de suikers langzaam je lichaam binnenkomen. Wanneer je de vezels mist, gaat de suiker als een razende door je lichaam. Dit noem je ook wel een suikerkick. Alleen om het hoekje staat de welbekende suikerdip al naar je te zwaaien. Op deze manier heeft suiker invloed op je energieniveau.

Maar ook de vitamines en mineralen zijn onmisbaar bij de verwerking van suiker in je lichaam. Wat gebeurt er? Linksom of rechtsom je lichaam gaat ervoor zorgen dat hij deze vitamines en mineralen te pakken krijgt om alsnog de suiker te verwerken. Je lichaam gaat zelf op zoek door ze te onttrekken uit je lichaam. Dit kan niet gezond zijn, toch?

Tijd om zelf te oordelen… Word jij happy van geraffineerde suiker? Wij niet!

Gezonde natuurlijke suikers

Hoe zit het dan met natuurlijke suikers?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: natuurlijk suikers zijn (inderdaad) ook suikers! Dus eigenlijk bestaat ‘suikervrij’ niet. Nou ja…Bestaat natuurlijk wel, maar zonder suikers eten we gewoon altijd hartig. Ik heb niks tegen hartig, maar op zijn tijd hunkeren we gewoon naar zoet (taartjes, koekjes, chocolade *kwijl, kwijl*).

Er is ook niks mis mee om natuurlijke suikers te eten. Je lichaam heeft brandstof nodig om iedere dag energie te leveren aan het lichaam. Suikers spelen een hele belangrijke rol in het voorzien van deze brandstof.

Jij hebt de keuze welke brandstof je in je lichaam gooit!

Ga je voor de snelle geraffineerde suikers met als surprise een enorme dip? Of maak je, je lichaam blij en kies je de natuurlijke suikers, die rijk zijn aan vezels, vitamines en mineralen? Deze zorgen voor een goede samenwerking bij de verwerking van de suikers.

Recepten met alleen natuurlijke suikers

”Suikervrij” eten maakt mij happy

Ik wil niemand verplichten om vanaf nu ”suikervrij” (oftewel: vrij van geraffineerde suikers) te gaan eten. Dit is een afweging die jezelf moet maken. Zelf probeer ik zoveel mogelijk ”suikervrij” te eten. Een aantal jaar geleden was mijn boodschappenmandje gevuld met ontbijtrepen, frisdranken, koekjes, Knorr maaltijdpakken etc. Die tijd is verleden tijd! Ik bak zelf gezonde tussendoortjes, zoals: bananenbrood of muesli repen, kook niet meer uit kant-en-klare pakjes en drink geen frisdrank.

”Suikervrij” eten maakt mij blij! Ik voel me lekker in mijn vel, heb geen last van vermoeidheid en vreetbuien. En het aller-aller-allerbelangrijkste: ik voel me gezond! Jarenlang heb ik met vervelende buikklachten rondgelopen met het daarop geplakte labeltje door artsen: PDS (prikkelbare darm syndroom). Oftewel: Leer er maar meeleven… Ik heb er mee leren leven, door grotendeels suikervrij te eten. Zodra ik ‘zondig’ (moet ook kunnen op zijn tijd) merk ik dit direct aan mijn buik. Maar dat geeft me dan nog meer motivatie om deze levensstijl vast te houden.

Zijn natuurlijke suikers dan een vrijbrief om onbeperkt te eten zonder aan te komen? Nee, maar hier zal ik binnenkort nog een apart blog over schrijven. Hoe kijken jullie tegen geraffineerde suikers aankijken? Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat, zodat we van elkaar kunnen leren <3!

Vond je dit interessant en wil je op de hoogte blijft van al onze healthy inspiratie? Ik zou het TOF vinden als je ons volgt via: 

♥ Facebook
♥ Bloglovin
♥ Instagram

Liefs,

Sharona

9 Comments

  • astrid november 9, 2014 at 1:53 pm

    Nu heel interessant vind ik en het klopt zeker. Want i
    k ben totaal futloos na het eten van gerechten waar geraffineerde suikers inzitten. Ook omdat ik al diabetespatient ben. Maar ik ga ook maar eens meer natuurlijke suikers proberen. Maar nogmaals mooi stukje wat je hebt geschreven.

    Reply
  • Anneleen november 9, 2014 at 6:24 pm

    Interessant artikeltje! Ik ben benieuwd naar het receptje van je bananenbrood. Ik ga gelijk een kijkje nemen!

    Reply
  • Tjitske Anna november 9, 2014 at 7:55 pm

    Interessant artikel! Goed dat je hier iets over schrijft! Ik heb wel eens een avondje op blikjes energie geleefd als ik last moment nog verslagen moest maken voor school.. ik werd er alleen maar vermoeider van..

    Reply
  • Joyce november 10, 2014 at 7:52 am

    Ik eet ook zo suikervrij mogelijk, ik voel me er zoooveel beter door, maar die 85% chocolade eet ik ook gewoon 🙂

    Reply
    • Sharona november 10, 2014 at 7:54 am

      In mijn geval is het inderdaad ook zoveel mogelijk. Maar helemaal suikervrij, word ik niet happy van. En door in ieder geval 80-90 procent suikervrij te eten, zijn al m’n klachten weg :)! En die reep chocolade 85 procent, maar soms ook gewoon een Tony’s melk chocolade reep gaat er prima in op zijn tijd hihi! X

      Reply
  • Femke november 17, 2014 at 9:49 am

    Leuk artikel! Ik probeer al zo veel mogelijk suikervrij te eten, maar dit geeft weet een heerlijke extra motivatie!
    Zelf heb ik al sinds kleins af aan buikpijn (ook PDS) tot een half jaar geleden. Sindsdien eet ik voort gezond (ik dacht dat ik dat eerst ook al deed haha, maar nu dan écht gezond) en ik heb echt nooit meer ergens last van!! Pas als ik een zak snoep of een frietje wegwerk krijg ik weer klachten. Voel me nu zo veel fitter!
    Je hebt echt een hele leuke blog! Binnenkort maar eens wat receptjes uitproberen 🙂

    Reply
  • Julie Hapjesprincess november 17, 2014 at 3:54 pm

    Toffe blog hoor !! Ben je alvast gaan volgen. Gezonde voeding is ook mijn core business 😉

    Reply
  • Marjolein december 17, 2014 at 5:32 pm

    Heel interessant om te lezen! Ik heb zelf ook vaak buikpijn, ook van de dokter te horen gekregen dat ik PDS heb maar dat er niks aan te doen is. Maar ik ga deze tips zeker uit proberen, hopelijk pakt het voor mij net zo uit als bij jou!

    Reply
    • Sharona december 17, 2014 at 6:02 pm

      Bedankt Marjolein! Ik hoop zo erg dat het voor jou ook zal helpen. Zelf drink ik ook vrijwel geen koemelk meer. Ik heb het idee dat dit ook heeft geholpen! Liefs!

      Reply

Leave a Comment